Jan De Nul laat offshore installatieschip Les Alizés te water…

Jan De Nul bereikt een belangrijke mijlpaal in de bouw van Les Alizés, een offshore installatieschip van de nieuwste generatie voor windenergie en ontmantelingswerken op zee. Les Alizés werd op de scheepswerf CMHI Haimen in China te water gelaten. Dit nieuwste en tevens grootste hijsschip uit Jan De Nul’s vloot zal in staat zijn om XXL-windturbineonderdelen op zee te installeren, in drijvende omstandigheden én met ultra-lage emissies. Les Alizés kan nu verder afgewerkt worden, met oplevering in de tweede helft van 2022. Dit offshore installatieschip zal de huidige en toekomstige generatie van offshore windparken kunnen installeren. Les Alizés krijgt de nieuwste hoogtechnologische project ondersteunende uitrusting aan boord, voor een veilige en efficiënte installatie van offshore windturbineonderdelen. Om de ecologische voetafdruk te minimaliseren, is Les Alizés ontworpen als een hybride schip met ultra-lage emissies.

De tewaterlating begon op 2 januari met het onder water zetten van het droogdok waarin Les Alizés werd gebouwd. Eenmaal drijvend, werd Les Alizés afgemeerd langs de aangrenzende kademuur. Gisteren vond een officiële plechtigheid plaats op de scheepswerf CMHI Haimen, in aanwezigheid van de directie van de scheepswerf en vertegenwoordigers van Jan De Nul Group.

De laatste bouwfase van het schip kan nu beginnen, inclusief testvaren op zee, met een oplevering in de tweede helft van 2022. De eerste opdracht van Les Alizés wordt de bouw van de offshore windparken Gode Wind 3 en Borkum Riffgrund 3 in Duitsland, waarvoor het schip 107 monopile funderingen in opdracht van de offshore windreus Ørsted zal moeten transporteren en installeren.

Philippe Hutse, Directeur Offshore Divisie bij Jan De Nul Group: “De bouw van ons offshore installatieschip Les Alizés ligt goed op schema. We kijken alvast uit naar de oplevering later dit jaar, zodat we verder kunnen bouwen aan de toekomst van offshore hernieuwbare energie. Samen met het Offshore Jack-Up Installatieschip Voltaire, dat momenteel ook in aanbouw is in China, zullen wij beschikken over het perfecte duo voor de installatie van de nieuwste generatie offshore windparken. Zo bieden we onze klanten de meest efficiënte oplossingen en resultaten.”

Na de bestelling eind 2019 werd het ontwerp van Les Alizés verder gefinetuned. Jan De Nul investeert in innovatieve project ondersteunende uitrusting om de meest veilige en efficiënte oplossingen te kunnen bieden voor de volgende generatie offshore windparken:

· Een zeer innovatieve kraan met Universal Quick Connector (UQC): deze kraan is een van de grootste in haar klasse. Ze wordt uitgerust met een Universal Quick Connector (UQC), ontwikkeld door Huisman, op basis van de expertise van Jan De Nul’s operationele en engineering teams. Het resultaat is een baanbrekende innovatieve UQC, een grote stap voorwaarts in veiligere offshore hijsactiviteiten. · Een innovatieve monopile-grijper met bewegingscompensatie: dankzij de zeer geavanceerde elektrische monopile-grijper, met een geïntegreerd geleidings- en monitoringsysteem, zal Les Alizés de volgende generatie monopiles veilig, efficiënt en met uiterste precisie kunnen installeren. · Een volledig geautomatiseerd monopile-installatiesysteem: het op maat gemaakte systeem bestaat uit een set draagbeugels, inclusief railsysteem en kantelscharnier, voor de verplaatsing aan boord en installatie van XXL-monopiles. Het ontwerp is bij uitstek geschikt om te werken in uitdagende weersomstandigheden en op woelige zee.

Jan Van De Velde, Hoofd Nieuwbouwafdeling bij Jan De Nul Group: “We blijven ons richten op operationele efficiëntie, met het verbeteren van de veiligheid als belangrijkste doelstelling. De Universele Quick Connector, de innovatieve monopile-grijper met bewegingscompensatie en het volledig geautomatiseerde monopile-installatiesysteem passen perfect in onze strategie om geen manuele interventies op het dek te hebben tijdens installatiewerken. Door deze investering blijven we ‘top-of-mind’ en kunnen we de duurzame energie-industrie een ‘one-stop-shop’-installatie bieden.”

Om de CO2-uitstoot te verminderen, zal het schip hybride aangedreven worden. Diesel-aangedreven generatoren worden gecombineerd met batterij- technologie om de motorbelasting te optimaliseren en potentiële energie te recupereren, die vrijkomt bij de hijsactiviteiten. Bovendien kan dit schip ook op biodiesel van de tweede generatie varen, waardoor de CO2-uitstoot tot 90% vermindert.

Les Alizés wordt ook voorzien van een zeer geavanceerd dubbel uitlaatfiltersysteem, dat tot 99% van nanodeeltjes uit emissies verwijdert met behulp van een dieselpartikelfilter (DPF) en de uitstoot van NOx en andere verontreinigende stoffen vermindert door middel van een selectief katalytisch reductiesysteem (SCR), tot niveaus die in overeenstemming zijn met de EU Stage V-regelgeving. Les Alizés én de Voltaire worden samen de eerste twee zeewaardige installatieschepen ter wereld met extreem lage emissies.

(Foto: J De Nul)

Deel dit bericht via:
Dit bericht is geplaatst in Nieuws. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Current ye@r *