ILvA is nu ook in Haaltert gestart met levering van containers…

Deze week kon men er niet naast kijken in het straatbeeld van Denderhoutem. ILvA, de intercommunale Land van Aalst, is nu ook in Haaltert gestart met de bedeling van de containers die de gele vuilzakken moeten vervangen. Eerder zijn enkele gemeenten die aangesloten zijn aan ILvA al gestart met de diftar ophaling. Haaltert zit net als Ninove, Affligem, Denderleeuw, en Liedekerke in de tweede fase. Dit wil zeggen dat er in deze gemeenten gestart wordt met de huisvuilophaling in de geleverde containers vanaf 7 juni 2021. Enkel in Aalst zal later dit jaar gestart worden met gewogen diftar ophaling. Daar is men nog volop aan het onderhandelen met ILvA hoe men het zal aanpakken met de ophaling bij de vele inwoners op appartementen. Het zal dan ook geen sinecure zijn met al die containers in het straatbeeld. De voetgangers zullen de dupe zijn.

Vindt u het als inwoner van Haaltert een goeie zaak dat het Lokaal Bestuur zo maar mee stapt in het nieuwe systeem. Bent u eerder van de mening dat er meer overleg had moeten zijn, vooraleer zomaar in het nieuwe systeem, dat ook veel duurder zal uitvallen, te stappen. De inwoners betalen per slot van rekening meer voor hetzelfde te laten ophalen.

Ondertussen zijn er in enkele gemeenten al sociale correcties voorzien, maar niet iedereen komt hiervoor in aanmerking. Nu mensen met een laag inkomen eindelijk bij de sociale kruidenier per stuk een afvalzak kunnen kopen, gaat het hele systeem op de schop voor een duurder containersysteem. Ondertussen staat wel vast dat je onmiddellijk 35 euro moet storten op een provisierekening waar ILvA per afvalbeurt geld van afhoudt. Bovendien mag die provisierekening nooit dalen onder de 12,50 euro. Meer nog, wie zeven dagen onder dat bedrag zit, krijgt onmiddellijk een aanmaning en een administratieve boete van 20 euro in de bus.

Nu betaal je voor een zak van 15kg 1,5 euro of 0,10 euro per kilogram. Bij het gewogen DIFTAR-systeem loopt de kost op tot  0,25 euro per kilo, met daarbij nog een aanmeldkost van 0,25 euro. Voor dezelfde hoeveelheid afval van 15 kg zal je vanaf 7 juni geen 1,5 euro betalen maar 3,75 + 0.25 euro aanmeldkost. Dat is meer dan verdubbeling van de kostprijs die men in de schoenen van de inwoners schuift. Milieu wordt hier als drogreden gebruikt voor een platte belastingverhoging.

Deel dit bericht via:
Dit bericht is geplaatst in Nieuws. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Current ye@r *