Groen Geraardsbergen wil meer fietsstraten…

Het enige positieve aan de fietssuggestie-stroken is de kleur volgens Groen Geraardsbergen, die zich ergert aan de fietssuggestiestroken. “Men kiest voor een schijnoplossing omdat er geen politieke moed is om te opteren voor fietsstraten. Er is tevens geen juridische basis voor de gekozen oplossing. Die is er wel voor de fietsstraat,” zegt Groen voorzitter Patrick Franceus. De partij pleit dan ook voor fietsstraten in het centrum van de stad en in alle deelgemeenten. In een fietsstraat mogen fietsers de volledige breedte van de rijbaan (eenrichtingsverkeer) of de helft van de rijbaan langs de rechterzijde (tweerichtingsverkeer) gebruiken. Gemotoriseerde voertuigen mogen de fietsers niet inhalen en maximum 30km/u rijden.

Het invoeren van fietsstraten zal het veiligheidsgevoel van de fietsers vergroten en zal het auto-verkeer in de centrumstraten vertragen. Dit kan een eerste stap zijn naar een auto-vrij centrum. Tevens is het een middel om sluipverkeer te weren. Het belangrijkste voordeel van een fietsstraat is het inhaalverbod voor gemotoriseerd verkeer. Het is de fietser die de snelheid bepaalt. Hij krijgt hierdoor de ruimte om zich op een veilige wijze te verplaatsen en hoeft geen rakelings voorbijrijdend verkeer te vrezen. Een grote geruststelling voor ouders die hun kroost veilig naar school willen laten fietsen.

Het invoeren van fietsstraten in Geraardsbergen kan geen groot probleem zijn. Heel wat straten zijn niet breed waardoor ze enkel eenrichtingsverkeer kunnen toelaten en door het zijdelings parkeren zijn heel wat straten in de feite al fietsstraten geworden, alleen is er in de huidige situatie geen juridische basis die de veiligheid van de fietser garandeert.

Als men de ambitie heeft om van Geraardsbergen een fietsstad te maken dan moet er gekozen worden voor degelijke oplossingen, zoals het invoeren van fietsstraten is een prioriteit, veilige fietspaden (afgescheiden van de rijweg, verhoogde berm, voldoende breed, …), doorgaand autoverkeer weren op trage wegen en landbouwwegen, het recht van de traagste laten primeren, afstappen van het voorruitperspectief waarbij alles bekeken wordt vanuit het standpunt van de automobilist, en zwaar vervoer weren in het centrum van de stad.

Een degelijk fietsbeleid kan maar gevoerd worden als het gedragen wordt door het hele schepencollege. Kiezen voor de fiets betekent werken aan een geïntegreerd fietsbeleid. “Als dit enkel rust op de schouders van één schepen, dan heeft dit weinig of geen kans tot slagen,” voegt Patrick Franceus er nog aan toe.

Deel dit bericht via:
Dit bericht is geplaatst in Politiek. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Current ye@r *