Geraardsbergen scoort redelijk ‘Curieuze Neuzenproject’…

Kleine Karmelietenstraat en herinrichting autotoegankelijkheid zone Karmelieten - Persregio DenderUit het Curieuze Neuzenproject (waaraan ik zelf deelnam) is gebleken dat de luchtkwaliteit in onze stad al bij al goed meevalt. Slechts in twee centrumstraten van Geraardsbergen, nl. de Adamstraat en de Lessensestraat (deel aansluitend op de Groteweg), is de situatie ondermaats. Aan de hand van een onderzoek naar het bestemmingsverkeer (van waar naar waar ?) zullen we nagaan op welke wijze de daar situatie kunnen verbeteren. Voor het overige zijn de metingen in het centrum van “matig” tot “vrij goed”, terwijl de deelgemeenten “goed” tot “zeer goed” scoren. Goed nieuws is dat langs er de gewestwegen (Groteweg, enz.) geen problemen blijken te zijn. Een en ander mag er niet toe leiden dat we onze lauweren zouden gaan rusten, integendeel.

Het vergroenen van de  openbare ruimte kan daar een onderdeel van zijn. Van  zodra de parkeertoren aan het station er zal zijn, krijgen we volop de kans om in het stadscentrum eventuele overbodige parkings om te zetten in een aangename groene ruimte. We kunnen deze ook verkrijgen door minder beschikbare grond in te laten inpalmen bij de oprichting van gebouwen. Reden waarom wij op bepaalde en duidelijk  afgebakende plaatsen, het ietwat hoger bouwen willen toelaten. Door bijv. 5 (i.p.v. 3) verdiepingen toe te laten bespaart men al gauw 250 m2 die dan kunnen omgezet worden naar groen.Kleine Karmelietenstraat en herinrichting autotoegankelijkheid zone Karmelieten Persregio Dender

Maar ook het (school)verkeer speelt een rol in het kader van de luchtvervuiling. Burgemeester Guido De Padt heeft een denkoefening gemaakt  rond het schoolverkeer dat zich elke weekdag, ’s morgens en ’s avonds, aandient vanaf de Gentsestraat en Gaffelstraat om de kinderen naar de  scholen in de Karmelietenstraat en Kleine Karmelietenstraat te voeren. “Ik ben van oordeel dat de Kleine Karmelietenstraat te smal is  smal om de combinatie voertuig ó voetganger/fietser veilig te laten gebeuren. Wanneer de bewoners buiten zitten is het wel echt gevaarlijk.  Anderzijds hebben de bewoners van de straat geen mogelijkheid om er een voertuig te parkeren in de nabijheid van hun woning of buiten op een veilige manier wat te ontspannen.” aldus de burgervader.

Vandaar zijn idee om de muur in de Kleine Karmelietenstraat en eigendom van de Jozefieten af te breken en een vijftal meter dieper een nieuwe afsluiting te plaatsen. Een bezoek  met de inrichtende macht van de school toonde aan dat dit inderdaad de belevingswaarde van de Kleine Karmelietenstraat ernstig zou vergroten. Het is nu de kunst om er ook de huidige verkeersdrukte terug te dringen. “Tegelijkertijd zou er inderdaad ook een belangrijke verkeersingreep kunnen gebeuren.”, vertelt Rurik Van Landuyt (Open VLD), schepen voor mobiliteit. “We zouden heel wat verkeer uit de  Gaffelstraat en de (Kleine) Karmelietenstraat kunnen weghalen door een ontsluitingsweg te voorzien op het domein van de Jozefieten.”

Het is de bedoeling dat men via de Karmelietengracht of via de Kleine Karmelietenstraat (dat moet nog verder bekeken worden) een “Kiss & Go”-zone kan bereiken op het domein van de Jozefieten. Deze kan worden ingericht  in de onmiddellijke nabijheid de lagere school vanwaar de kinderen op een veilige manier naar hun school kunnen stappen. Deze zone zal men kunnen bereiken en verlaten  langs één van twee voormelde straten om onmiddellijk opnieuw aan te takken op de Gentsestraat. “Een en ander moet uiteraard nog verder uitgewerkt worden met de school zelf, waarbij ook de buurt en de ouders volop moeten  betrokken worden.”, aldus burgemeester Guido De Padt.  “Maar als buurtbewoner ben ik van oordeel dat deze ingreep de verkeersveiligheid zal ten goede komen.”

Deel dit bericht via:
Dit bericht is geplaatst in Nieuws. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Current ye@r *