Geef de winkelstraten terug aan de creatieve Aalstenaar…

De laatste jaren is de leegstand in de stad Aalst gestegen tot meer dan 10% van het straatbeeld. Zoals vele andere steden ligt de denkpiste in het heil van de pop-up cultuur als reddend middel voor deze winkelstad. En terecht zegt de politieke partij LijstA, want hier kan menig creatieveling zijn project uittesten bij de man in de straat. Waar zijn de burgers immers zo vindingrijk als in het carnavaleske Aalst, vraagt een bekommerde beweging zich af. “Maar achter deze denkpiste schuilt een gevaar voor de reeds bestaande middenstand en net die doorzetters willen we helpen, zeker niet beconcurreren”, klinkt het bij LijstA.

“Pop-ups zijn leuk, maar kunnen niet zomaar lukraak geplaatst worden, waardoor een oneerlijke concurrentie opdringt. Is het oké om naast een bestaande kledingwinkel plots gedurende enkele koude maanden een jassenshop uit de grond te laten poppen, die daarna gezellig terug kosteloos online verdergaat? Kan het dat er naast een plaatselijke brasserie, vaak in een pand die daar niet voor bestemd is, een food pop-up wordt geopend die cliënteel wegneemt tijdens de drukke maanden, om daarna de lokale ondernemer terug alleen te laten overleven tijdens de moeilijke maanden? Voor ons niet…”

Ann Van de Steen blijft constructief maar duidelijk. “Wij vragen dat de dienst Economie van de stad de leegstand van winkels in kaart brengt zodat onze lokale ondernemers niet de dupe worden van de opvulling van deze leegstand. Tevens denken we dat er nood is aan een actieplan alvorens de pop-ups het overnemen van onze vaste winkeliers. Ook vinden we dat het bestuur  iets strenger mag optreden, maar vooral een begeleider zijn tegen deze leegstand. In andere Vlaamse steden zijn de heffingen op de leegstand van commerciële panden tot driemaal hoger, waardoor de eigenaars zich veel sneller engageren om het pand opnieuw te verhuren. Maar niets voor niets uiteraard. Laat de stad deze eigenaars dan ook beter begeleiden bij eventuele verbouwingen of ombouw naar tijdelijke pop-up locatie alsook bij het vinden van een geschikte huurder.”

Stockverkopen organiseren. “Kunnen we de lokale winkeliers ook een handje toesteken door hen de mogelijkheid te geven stockverkopen te organiseren in leegstaande stadspanden, zoals ons reeds werd voorgedaan in de Grote Post gebouwen te Oostende”, vraagt LijstA zich af. “Zodoende vinden deze locaties terug een nut en kunnen onze zelfstandigen hun overstock alsnog aan de klant aanbieden op een leuke manier.”

“We kunnen ook de hand uitsteken naar Cultuur, Erfgoed en Toerisme door deze leegstaande ruimte tijdelijk te laten gebruiken voor kunst, tentoonstelling of info-punt die een aantrekking is en geen concurrentie voor gevestigde locale handel. Er is vraag genoeg vanuit ons verenigingsleven. Laat onze stad dus niet leeglopen, laat ons de winkelstraten terug bevolken met leuke en creatieve ondernemers die mensen van ver naar onze stad zullen doen komen voor een gezellige winkel namiddag.” voegt Bart De Spiegeleer eraan toe. Gezien zijn engagement voor de Sociaal-Culturele sector kan het een mix worden om het beste resultaat te bekomen.

Deel dit bericht via:
Dit bericht is geplaatst in Economie. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Current ye@r *