Filip Van de Winkel stelt vraag aan CBS rond aflatende diefstallen in fietsenstalling aan station van Aalst…

Tijdens de eerstkomende gemeenteraad in Aalst zal Filip Van de Winkel (CD&V) aan het college van burgemeester en schepenen een vraag stellen in verband met de diefstallenplaag van fietsen aan het station van Aalst. “Mijn vraag is eigenlijk wat hier feitelijk concreet is afgesproken tussen de stad; de Fietserij en de NMBS.”, zegt Filip. De medewerkers van De Fietserij zeggen dat ze hier van 07.00 uur ’s ochtends tot 19.00 uur ’s avonds aanwezig zijn. Als er fietsen worden gestolen, dan gebeurt dit steevast na 19.00 uur, zegt men. Vanaf dan – onze aanwezigheid weerhoudt deels potentiële dieven ervan om overdag toe te slaan –  zijn wij er niet meer en hebben dieven vrij spel’, zo klinkt het. ‘De camera’s op de gelijkvloerse- en de eerste verdieping staan al maanden gefixeerd op één punt, spijts het feit dat dergelijke ‘bewegende’ camera’s in normale doen een zichtbeeld van 180° kunnen bestrijken…In de verborgen hoek (kant Denderstraat) vallen de meeste diefstallen te betreuren.

Er is in Aalst een fietsenstalling van de NMBS gevestigd, met ‘toegangscontrole en camera’s in een gebouw’ (sic), zo lees ik op de site van de NMBS. Jawel, maar het gaat hier niet om de fietsenstalling aan de Majoor Claserstraat, wel om de nieuwe ondergrondse site in de Denderstraat…maar deze accommodatie blijkt bij mijn weten tot nader order geen weergaloos succes te zijn (voor een reiziger te ver gelegen van het station?!).

De fietsenstalling aan de Majoor Claserstraat is daarentegen geen ‘bewaakte stalling’, laat dit duidelijk zijn! Er worden door de NMBS geen gerichte bewakers aangesteld. De spoorwegpolitie beschouwt fietsendiefstallen ‘niet behorend tot het takenpakket’. De camera’s weigeren dienst, laat staan dat beelden überhaupt zouden worden geraadpleegd. De stad Aalst beschouwt de NMBS-fietsenstalling ‘niet als haar domein’…da’s voor de NMBS! …  Ik vermoed dat we zo niet vooruit geraken!  Een patstelling noemen we dit!

Is het nu niet hoog tijd om met de NMBS aan tafel te gaan zitten en samen te bespreken hoe men deze kwestie nu eens eindelijk concreet kan aanpakken? Hoog tijd voor een strijdplan! Herinner u, a.u.b., mijn vraag naar een task force in de gemeenteraad van september l.l. Onze burger vraagt – terecht en dringend – een oplossing en geen ‘over-en-weer-gezeur’ tussen twee organen, stad en NMBS, die naar elkaar blijven wijzen over wie zich moet verantwoorden.. Daar wordt niemand beter van, toch? Leg uw oor eens te luisteren bij bv. de stad Mechelen. Daar zaten de verschillende actoren al rond de tafel om SAMEN naar een oplossing te zoeken. Het plan dat daar wordt uitgewerkt is ambitieus en uiterst hoopgevend!

Is het geen plan om de – vlotst bereikbare – fietsenstalling aan de Maj. Claserstraat te compartimenteren (deels gratis/deels betalend)? Laat aan de reiziger de keuze om zijn fiets al dan niet betalend te stallen achter tralies.

Naar het voorbeeld van fietsenstallingen in andere steden, waar men ahw in een versterkte burcht moet inbreken eer men een fiets stelen kan, zou het toch moeten mogelijk zijn om bv. dure elektrische fietsen achter tralies te stallen. Ik ben er stellig van overtuigd dat de eigenaar van een elektrische fiets zonder morren bereid zal zijn om 7,50 euro per maand – NB de tarief voor het stallen van een fiets in de ‘Fietsparking met toegangscontrole en camera’s’ aan de Denderstraat – neer te tellen ter vrijwaring van diefstal.

Dit roept een resem aan vragen op waaronder: waarom niet in deze beveiligde compartimenten ook laadpunten voorzien? Is er al nieuws omtrent het inzetten van (elektrische) lokfietsen? “Ik zou doodgraag eindelijk eens een hoopgevend verhaal vertellen aan de zovele gedupeerde fietsers die mij quasi wekelijks contacteren,” zegt Filip Van De Winkel, gemeenteraadslid (CD&V-Aalst).

Deel dit bericht via:
Dit bericht is geplaatst in Nieuws. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Current ye@r *