Deel dit bericht op uw sociale media

Dylan Casaer wil zwaar vervoer weren uit ’t stad…

Dylan Casaer Aalst Persregio DenderOp de gemeenteraad vanavond komt het voorstel om, naar het voorbeeld van Kortrijk, ook in Aalst een charter af te sluiten met aannemers om tijdens het begin en het einde van de schooluren geen werfverkeer door schoolomgevingen te sturen. Schepen van Mobiliteit Dylan Casaer (SD&P) onderzocht reeds eerder deze mogelijkheid zoals al werd gemeld in het persbericht van 31 augustus 2016, maar wil eigenlijk verder gaan. “Het charter beperkt zich tot werfverkeer, maar dan zijn er nog de vele vrachtwagens die door de stad rijden om bijvoorbeeld winkels te bevoorraden. Daarnaast moeten we misschien verder denken dan het gemeentelijke niveau. Wat uiteraard niet wil zeggen dat we hier in Aalst daarom stilzitten”, zegt Casaer. “De veiligheid aan onze scholen is nu reeds een absolute prioriteit. We startten met een proefproject schoolstraat, zorgen voor veiligere en uniforme schoolomgevingen en organiseren sensibilisering- en educatieve acties.”

Momenteel worden overigens bij de afgifte van een vergunning inname openbaar domein al maatregelen opgelegd aan de aannemers. In de vergunning staat bij opmerkingen letterlijk: Om de veiligheid van de schoolgaande jeugd te garanderen kan er geen vrachtvervoer zijn op volgende tijdstippen: maandag dinsdag donderdag en vrijdag tussen 8 uur en 8.30 uur en tussen 15.30 uur en 16.30 uur en op woensdag tussen 8 uur en 8.30 uur en tussen 12 uur en 13 uur. “Dit is al een heel krachtig middel”, verklaart schepen Casaer. “Indien we merken dat de aannemer zich niet aan de afspraken houdt, is het immers altijd mogelijk zijn vergunning in te trekken.”

Het voorstel van Kortrijk lijkt de schepen echter ook interessant. “In een persbericht vlak voor de start van het nieuwe schooljaar, liet ik al weten dat ik dat idee wil onderzoeken”, legt hij uit. “Ondertussen hebben we al verschillende instanties bevraagd, maar het lijkt ons aangewezen om via de VVSG te proberen alle steden en gemeenten op dezelfde lijn te krijgen. Ik denk ook eerder aan een verbod, in elk geval iets afdwingbaar, zodat het meer wordt dan een gentlemen’s agreement”, aldus de schepen. “Bovendien moeten we verder kijken dan enkel het werfverkeer, maar ook naar het zwaar vervoer in andere economische sectoren. We moeten dus op zoek naar duurzame alternatieven om zwaar vervoer uit de binnenstad te weren.”

Cornelis Partners