Denderleeuw ondanks corona in strijd tegen domiciliefraude…

Het gemeentebestuur blijft ondanks de moeilijke periode werk maken van de strijd tegen domiciliefraude. Het is en blijft een prioriteit van dit gemeentebestuur. Door de coronamaatregelen was het niet eenvoudig om de werking zoals vorig jaar verder te zetten. Er werden door de politie geen fysieke woonstcontroles uitgevoerd in de periode van 20 maart tot 20 mei. Toch werden er 48 dossiers voor ambtshalve afvoeringen en zes dossiers betreffende ambtshalve inschrijvingen behandeld. “Het opstarten van een ambtshalve afvoering of inschrijving kan gebeuren door de melding van een agent of medebewoners maar evengoed merken we bij het inschrijven nieuwe bewoners dat de vroegere bewoner op dat adres vertrokken is zonder adreswijziging”, aldus burgemeester Jo Fonck. “De laatste jaren ging het aantal woonstcontroles via de wijkagenten in stijgende lijn, corona maakte het moeilijker maar sedert juni voerden we de controles weer op.”

Inwoners die via inschrijving die niet strookt met de realiteit proberen een sociaal voordeel te verkrijgen, lopen dus vroeg of laat toch tegen de lamp. “Wanneer uit controle blijkt dat de inschrijving niet correct is, kunnen de personen ambtshalve worden ingeschreven of geschrapt worden uit het bevolkingsregister. Na een ambtshalve inschrijving kunnen verschillende overheidsinstanties de onrechtmatig verkregen sociale voordelen terugvorderen”, vertelt schepen Sofie Renders. “We moeten er voor zorgen dat wie effectief recht heeft op een premie, subsidie of sociale tegemoetkoming die ook krijgt”.  Het toekennen van middelen en nagaan of ze op de juiste plaats terecht komen ligt bij de sociale dienst.

De dienst Burgerzaken is de spil in de strijd tegen domiciliefraude. Het takenpakket van de dienst wordt steeds complexer vanwege de steeds veranderende wetgeving en het wegvallen van de traditionele gezinsvormen.  In de meerjarenplanning zijn daarom ook acties ingebouwd om onze dienst Burgerzaken te ondersteunen in meer complexe zaken en de medewerkers aan te leren om meer alert te zijn voor diverse vormen van fraude. Er wordt bovendien nagegaan hoe andere gemeentelijke diensten met een signaalfunctie kunnen betrokken worden in het verhaal en zo fraude sneller kunnen detecteren.

 

Deel dit bericht via:
Dit bericht is geplaatst in Nieuws. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Current ye@r *