De Lijn voorziet 19 miljoen euro budget voor de regio Aalst…

De vervoersmaatschappij De Lijn gaat een budget van 18.991.348 euro spenderen aan de regio Aalst, het wordt uitkijken wat de stad ermee gaat doen. Het is de bedoeling dat de stad in samenspraak met De Lijn het openbaar vervoer op zijn grondgebied gaat vorm geven. In vele opzichten laat het openbaar vervoer in onze Denderregio te wensen over. Nu de lokale besturen mee mogen beslissen in de uitbouw van een degelijk vervoersplan, verwacht de gebruiker dat het openbaar vervoer in onze regio beter is afgestemd op de vraag naar.

De Lijn heeft zonet bekendgemaakt hoeveel exploitatiebudget de verschillende vervoerregio’s in Vlaanderen krijgen. De budgetten zijn onderverdeeld in een kernnet, aanvullend net en vervoer op maat. Het kernnet is volledig in handen van De Lijn. Het zijn de tram- en buslijnen tussen steden en de voorstedelijke verbindingen. Over het aanvullend net dat aantakt op het kernnet en de steden en gemeenten bedient, krijgen de lokale vervoerregio’s inspraak. De regio’s krijgen ten slotte ook een budget voor het vervoer op maat, de meer afgelegen gebieden waar De Lijn nu belbussen inzet.

De Lijn voorziet een budget van 12.966.785 euro voor het kernnet van de stad Aalst. Hiermee staat de stad op de negende plaats, na de provinciehoofdsteden en voor de Westhoek, Kortrijk, Roeselare en Mechelen. Enkel voor de Vlaamse Ardennen wordt geen geld voorzien voor het kernnet aangezien het budget daarvoor werd toegewezen aan de aangrenzende regio’s. “Een beslissing omdat de lijnen in kwestie in die aangrenzende regio’s meer kilometers afleggen dan in de Vlaamse Ardennen”, motiveert De Lijn.

Naast het kernnet krijgen de lokale besturen, die samen in een vervoerregio zetelen, inspraak over wat en waar met het budget voor het aanvullend net moet gebeuren. Heel wat buurgemeenten van Aalst klagen al langer over een te beperkt aanbod. Zij kunnen nu zelf in overleg de gewenste accenten leggen. De vervoerregio die aansluit op Aalst krijgt hiervoor een budget van 4,4 miljoen euro voor het aanvullend net en 1,6 miljoen euro voor vervoer op maat.

Deel dit bericht via:
Dit bericht is geplaatst in Nieuws. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Current ye@r *