De Lijn en Fluvius tekenen samenwerkingsovereenkomst…

Vervoermaatschappij De Lijn en netbedrijf Fluvius starten een structurele samenwerking voor de realisatie van oplaadinfrastructuur voor elektrische bussen in Vlaanderen. Door de samenwerking mikken beide bedrijven vooral op synergievoordelen, onder meer door hun investeringsplannen maximaal op elkaar af te stemmen. Elektrische bussen cruciaal voor energietransitie. In het kader van de klimaatdoelstellingen hebben zowel Europa, als Vlaanderen en diverse steden en provincies klimaatplannen uitgewerkt.

Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit: ‘Om de klimaatdoelstellingen te halen, moeten we in Vlaanderen volop de kaart trekken van combimobiliteit trekken en de omslag maken naar meer duurzame verplaatsingen.. Dit is voor De Lijn een drijvende factor om haar vloot verder te vergroenen. Deze doelstelling werd zowel verankerd in het Vlaams regeerakkoord als in de beheersovereenkomst. Ik ben verheugd dat we dankzij deze samenwerkingsovereenkomst een nieuwe stap zetten richting een volledig emissieloos openbaar vervoer in Vlaanderen.’

E-bussen hebben geen klassieke verbrandingsmotor (op fossiele brandstoffen zoals diesel of benzine), maar worden aangedreven door een elektrische motor en batterij. De batterijen laden op met stroom van het elektriciteitsnetwerk. Er is dus ook voldoende laadinfrastructuur nodig zodat de e-bussen kunnen opladen.

Zuhal Demir, Vlaams minister Energie: ‘Wie ‘energietransitie’ zegt, zegt automatisch ook ‘elektrische mobiliteit’. We willen op termijn steeds minder voertuigen op benzine en diesel en steeds meer elektrische voertuigen op de baan. En om dat mogelijk te maken, hebben we natuurlijk elektriciteit en oplaadinfrastructuur nodig. Ik ben dan ook bijzonder trots dat twee Vlaamse bedrijven elkaar gevonden hebben om samen aan de slag te gaan en deze doelstellingen in het Vlaamse regeerakkoord mee helpen realiseren.’

De samenwerkingsovereenkomst tussen De Lijn en Fluvius heeft als doel het voorzien van de nodige laadinfrastructuur, zowel op de stelplaatsen en de onderhoudscentra van De Lijn als mogelijk op het openbaar domein. Fluvius zoekt hierbij ook maximaal synergie met de bestaande elektriciteitsnetten en -cabines. Gemiddeld vraagt een stelplaats een elektrisch vermogen van 10 megavoltampère (MVA), wat ongeveer overeenkomt met het aansluitvermogen van 1 000 gezinnen.

Voor de vergroening van haar vloot kiest De Lijn resoluut voor elektrische bussen, of kortweg ‘e-bussen’. In totaal wil De Lijn tegen 2035 liefst 1 200 bussen vervangen door hybride of elektrische exemplaren. Om die bussen op te laden is op tal van plaatsen heel wat elektrisch vermogen nodig. Fluvius zal als partner die ambitie mee helpen realiseren.

De overeenkomst heeft een looptijd van 5 jaar en kan verlengd worden met telkens 5 jaar. Tussentijds gebeuren er evaluaties om uit de geleerde lessen eventuele tussentijdse wijzigingen door te voeren.

(Foto: De Lijn)

 

Deel dit bericht via:
Dit bericht is geplaatst in Nieuws. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Current ye@r *