De Croo wil goedkopere treinparkings, meer comfort op trein…

Alexander De Croo, Open Vld-lijsttrekker voor de Kamer, wil dat er de volgende jaren meer aandacht goed naar extra treincomfort en het goedkoper maken van de parkings aan de stations. Daarvoor voerde hij deze ochtend actie bij het station van Aalst. “We betalen allemaal samen elk jaar 3 miljard aan het spoor. Dat geld komt bovenop tickets en abonnementen. We mogen daar meer voor terugvragen.” Eén van de antwoorden op de files is een beter openbaar vervoer. Als we meer mensen de trein willen laten nemen, moet er meer treincomfort zijn. Ook moet het makkelijker en goedkoper worden om de auto aan het station te laten staan. Daarvoor voerde Alexander De Croo deze ochtend vroeg aan het station in Aalst actie voor een performante NMBS. “De burger betaalt genoeg voor het spoor, daar mag wat tegenover staan.”

Concreet ijvert Alexander De Croo voor 4 concrete punten. Stipter en sneller. De voorbije jaren schommelde de klantentevredenheid rond de 6 op 10. In de komende 5 jaar moeten we gaan naar 8 op 10, van een krappe voldoende naar een grote onderscheiding. Treinen moeten ook beter op elkaar worden afgestemd, zodat mensen hun aansluiting niet missen.
Meer plaats en comfort op de trein. Met de trein te reizen moet aangenaam zijn. Dat betekent voor iedereen een zitplaats, die proper is. Dat betekent ook toegang tot wifi op de trein. Meer aandacht voor andere vervoersvormen. Reizen met de trein begint en stopt niet aan het spoor. Onze stations moeten veel toegankelijker worden. Dat betekent meer inzetten op goedkope parkings en beveiligde fietsstallingen. Dat betekent ook andere vervoermiddelen ter beschikking stellen vlakbij het station. Denk aan een een elektrische step of een fiets. Toegankelijkheid. De trein moet meer dan vandaag een valabele optie worden voor mensen die op het platteland wonen. Er moeten innovatieve vervoerformules komen om mensen op een snelle en comfortabele manier naar de stations te brengen. In Nederland kan het. Daar rijden er snelbussen, waar je op en af kunt stappen, zelfs op de snelweg. In België moet dat ook kunnen! “De opdracht is duidelijk: de treinreiziger moet centraal staan. Dat is belangrijk want het spoor is één van onze beste wapens tegen fileleed en CO2-uitstoot.”

Naast deze vier concrete aandachtspunten, roept Alexander De Croo ook op voor respect. Respect voor treinconducteurs, die vaak het slachtoffer worden van agressie, én voor de reizigers. Vertragingen moeten snel, duidelijk en correct aan de reiziger worden gecommuniceerd. Waar nodig moet de NMBS ook aangeven welke alternatieven de reiziger in die gevallen heeft. De NMBS moet ook veel actiever rekening houden met de nuttige feedback die ze van reizigers krijgt, bijvoorbeeld over structureel overbezette treinen. “Er is nog heel wat werk, van  beveiligde fietsenstallingen, wifi op de trein en goedkopere parkings. Maar enkel wanneer de treinen comfortabel zijn en stipt rijden, zullen meer mensen de trein nemen,” besluit Alexander De Croo.

(Foto: Els Cosyns)

Deel dit bericht via:
Dit bericht is geplaatst in Nieuws. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Current ye@r *