Bestaat er een waterkansje voor komst fietsersbrug in Aalst…

Binnen de Aalsterse oppositiepartijen groeit de vraag ‘Krijgt de fietsersbrug een nieuw leven?’, aldus John Hendryckx (Vooruit). Als fietsstad en ecologische voortrekker zou Aalst met de voetgangers- en fietsbrug een paradepaardje voorop stellen, maar door laattijdigheid viel de brug in het water. De oppositiepartijen Groen en Vooruit reageren dan ook verontwaardigd nu blijkt dat vanuit EFRO het signaal komt dat de werken alsnog kunnen starten. Lander Wantens (Groen): “Uit de uitleg, zowel op commissie als de gemeenteraad, kwam het nergens naar voor dat er nog steeds een mogelijkheid bestond om een nieuw subsidiedossier in te dienen, het bestuur geeft nergens blijk van daadkracht om alsnog een veilige fiets-, en voetgangersoversteek te realiseren.”

De partijen vragen dan ook met aandrang dat er een plan wordt opgemaakt om de voetgangers- en fietsbrug alsnog te realiseren. “De brug is van groot belang om een veilige oversteek te garanderen voor de zwakke weggebruiker. Ze ontlast ook de verkeersdruk in de binnenstraten van ons centrum. Door een kiss and ride zone te voorzien aan de overkant van de Dender kunnen treinreizigers opgehaald en afgezet worden zonder onnodig extra verkeer aan de voorkant van het station” vult Ann Van de Steen (Vooruit) aan. “Een gedragen circulatieplan hoort een én-én verhaal te zijn waar een vlotte verbinding voor de auto gecombineerd wordt met een veilige en goede route voor de fietser en de voetganger.”

Een extra oversteek die beide stadsdelen met elkaar verbindt is meer dan nodig. De oppositiepartijen wijzen erop dat het van groot belang is alle opties te onderzoeken en burgers en actoren voldoende te betrekken om zo een gedragen plan te creëren. Ann Van de Steen: “De toekomst van het Kaai District met het Denderplein krijgen met de komst van deze verbinding niet alleen een nieuw Aalsters pronkstuk op de skyline, maar ook de kans om een autoluwe en kindvriendelijke buurt te worden. In een volgende termijn kan dan verder gekeken worden om het statieplein veiliger en aangenamer te maken voor de voetgangers en fietsers.”

Door dit nieuwe subsidiedossier krijgt de stad de kans om het werk te herzien en mogelijkheden te bekijken die voorheen niet meer aan de orde waren, alsook om de doorgang naar het centrum voor fietsers en voetgangers vanuit de leirekensroute te garanderen. “Een nieuwe studie naar de locatie van de brug en de toegangspunten kan uitgevoerd worden om zeker te zijn dat zowel de burger en bewegingen als o.a. de fietsersbond en critical mass een duidelijke inspraak krijgen in de plannen. Hierin moeten alle mogelijke opties onderzocht worden. Wij kijken uit naar een goede en open communicatie vanuit de meerderheid omtrent dit dossier” besluit Wantens.

 

Deel dit bericht via:
Dit bericht is geplaatst in Politiek. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Current ye@r *