Anderhalf miljoen euro voor fietspaden in Aalst…

Vlaams volksvertegenwoordiger Stijn De Roo (CD&V) informeerde bij bevoegd minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open VLD) naar de geplande investeringen aan fietspaden aan de N9 en de N405 in Aalst. Het project N9, waarvoor op het investeringsprogramma 2022  600.000 euro is gereserveerd, situeert zich langs de N9 Capucienenlaan tussen de rotonde Haring en Sinte Annalaan. Initieel was het de bedoeling om de fietspaden comfortabeler en veiliger te maken in het kader van het relanceplan fietspaden. Daarnaast dient, waar mogelijk, een aantal bushaltes langs het traject toegankelijk gemaakt te worden in functie van het plan toegankelijke bushaltes. De stad maakt eveneens van de gelegenheid gebruik om de voetpaden te verbeteren. Het Agentschap Wegen en Verkeer heeft geopteerd om de ingrepen gecombineerd aan te pakken in één aanneming.

Voor het project N405, waarvoor in het investeringsprogramma 2022  870.000 euro is gereserveerd, situeren de projectgebieden zich respectievelijk langsheen de N405 in Aalst, vanaf rotonde Haring tot aan de brug over de E40, en de N405 Steenweg te Denderleeuw, circa 100 m ten zuiden van de Hertstraat tot de Kouterbaan. Het is in hoofdzaak de bedoeling om de fietspaden comfortabeler en veiliger te maken in het kader van het relanceplan fietspaden. Daarnaast wordt onderzocht om, waar mogelijk, bushaltes langs het traject toegankelijker te maken in functie van het plan toegankelijke bushaltes.

Na de opmaak van de technische plannen door een studiebureau zullen beide bestekken voor de uitvoering in het najaar van 2022 gepubliceerd worden. De werken van de beide projecten kunnen ten vroegste aangevat worden in 2023, waarbij rekening zal gehouden worden met het minder hinder principe.

“Deze investeringen kaderen in het relanceplan fietspaden. Tijdens de coronacrisis werd er niet alleen meer gewandeld maar ook meer gefietst, een goede gewoonte die in stand moet gehouden worden. Investeringen in fietspaden zijn nodig om steden en gemeenten fietsvriendelijker en -veiliger te maken ter bevordering van de fietsmobiliteit.  Veilige fietspaden zijn een vereiste om het woon-werkverkeer en het woon-schoolverkeer aan te moedigen en te bevorderen,” zegt Stijn De Roo.

Deel dit bericht via:
Dit bericht is geplaatst in Nieuws. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Current ye@r *