Aalst voert 30 km/uur zone in binnen Wallenring…

Vanaf maandag 21 januari zal je nergens binnen de Wallenring in Aalst nog sneller mogen rijden dan 30 km/uur. Deze maatregel komt er om de verkeersveiligheid en leefbaarheid in de binnenstad te verhogen. Te snel rijden de voornaamste oorzaak bij verkeersongevallen. Hoe hoger de snelheid, hoe meer kans op een ongeval en hoe zwaarder de gevolgen. De stad neemt in het kader van het mobiliteitsplan dan ook verschillende maatregelen om de snelheid op haar grondgebied te beperken. In juli 2018 werd de bebouwde kom al uitgebreid en werd een groot deel van de straten in Aalst en deelgemeenten zone 50. Nu zullen alle straten binnen de Wallenring zone 30 worden. De ‘Wallenring’ bestaat uit de straten die rondom het centrum een kleine ring vormen: Vaartstraat, Esplanadestraat, Vrijheidsstraat, Vredeplein, Keizersplein, Zonnestraat, Houtmarkt, Alfred Nichelstraat, Burchtstraat.

In een deel van de straten binnen deze ring geldt op dit moment al een snelheidsbeperking. Zo mag gemotoriseerd verkeer binnen de voetgangerszone niet sneller dan stapvoets rijden en is de snelheid nu ook al beperkt tot 30 km/u in schoolomgevingen en in fietsstraten. Vanaf 21 januari 2019 wordt dit regime uitgebreid naar de andere straten binnen de Wallenring. Op die manier wordt de binnenstad, waar heel wat scholen gevestigd zijn, ook voor fietsers en voetgangers een pak veiliger en comfortabeler.

De straten waar de zone 30 op 21 januari 2019 ingevoerd wordt, zijn: De Ridderstraat, Peperstraat, Korte Nieuwstraat, Hopmarkt (deel tussen Korte Nieuwstraat en Boterstraat), Boterstraat, Louis D’Haeseleerstraat (deel tussen Houtmarkt en Windmolenstraat), Windmolenstraat, Houtmarkt (met uitzondering van het wegvak dat deel uitmaakt van de Wallenring), Anna Snelstraat en Onze Lieve Vrouwstraat.

Naast de verkeersveiligheid wordt ook de leefbaarheid in de binnenstad door deze maatregel verhoogd. Een lagere snelheid geeft chauffeurs de kans om sneller te anticiperen op situaties in het verkeer, waardoor er minder bruusk geremd of opgetrokken wordt. Hierdoor ligt de uitstoot van CO2 en fijn stof heel wat lager. Een aanpassing van de snelheid van 50 tot 30 km/u reduceert, volgens onderzoek van Vias, het verkeerslawaai bovendien met 3 tot 4 decibel. Dit stemt overeen met een halvering van het verkeersvolume op middelmatig belangrijke wegen.

Deel dit bericht via:
Dit bericht is geplaatst in Nieuws. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Current ye@r *