ILvA gebouwen in Erembodegem Persregio DenderDe huishoudelijke afvalcijfers binnen het werkingsgebied van ILvA blijven ook in 2015 stabiel. Met 400 kilogram afval, waarvan 119 kilogram restafval, blijft ILvA sterk onder het Vlaamse gemiddelde. Na een uitzonderlijk GFT-jaar in 2014, zijn die cijfers in 2015 weer gestabiliseerd. Vanaf 2015 is het mogelijk een GFT-abonnement te nemen. Dit is een oplossing voor gezinnen waarvan de waardesticker regelmatig door vandalen wordt afgetrokken. Met een abonnement betaal je voor alle GFT-inzamelingen in één keer. In 2015 waren er 439 dergelijke abonnementen aangevraagd. Interessant om te vermelden is dat slechts 88 gezinnen de afstandsverklaring hebben ingestuurd, waarmee ze afstand nemen van de 100 kilogram vrijstelling voor recycleerbaar afval op de recyclageparken. In 2014 waren dat nog 1.238 gezinnen.

Begin 2015 is het publiek CNG-tankstation op de ILvA-terreinen plechtig geopend. Hiervoor is een maatschap opgericht, ELVA, waarin ILvA en Electrabel elk voor de helft zijn vertegenwoordigd. ILvA werkt verder aan het zo efficiënt en milieuvriendelijk mogelijk organiseren van zijn diensten. In dat kader zijn nog CNG-wagens aangekocht, zowel personenauto’s als vrachtwagens. Voor deze inspanningen heeft ILvA met trots de Green Truck Award 2016 gewonnen. De award werd overhandigd door Truck & Business en bekroont de Belgische vloot die de milieudimensie het beste heeft ingepast in zijn vlootbeheer en die bijzondere inspanningen heeft geleverd om de vloot te vergroenen.

De verkoop van CNG aan het tankstation is spectaculair gestegen in de loop van 2015. Waar in maart 2015 4.923 kilogram is verkocht, was dat in 2016 maar liefst 16.730 kilogram. Die stijging is vooral het gevolg van het gebruik van CNG in de ILvA-vloot. Het verbruik van ILvA steeg van 1.616 kilogram in maart 2015 naar 12.485 kilogram in maart 2016. De federale regering heeft beslist dat de gemeentelijke samenwerkingsverbanden vanaf 2015 ook aan de vennootschapsbelasting worden onderworpen. Daarop heeft ILvA inspanningen geleverd om deze fiscale toestand te vermijden. In de loop van 2015 heeft de rulingcommissie beslist dat ILvA blijft onderworpen aan de rechtspersonenbelasting en niet aan de vennootschapsbelasting.

Eind december 2015 kreeg ILvA de resultaten van een onderzoek dat Test-Aankoop had uitgevoerd op de kleine huisvuilzakken. Daaruit bleek dat er kwaliteitsproblemen waren en dat de inhoud van de zakken niet de bestelde 45 liter, maar slechts 30 liter was. ILvA tilde zwaar aan deze situatie en heeft onmiddellijk maatregelen genomen. De volledige voorraad kleine zakken is uit de winkelrekken terug gehaald en er werden juridische stappen gezet naar de producent toe. De kleine zakken konden bijna onmiddellijk ingeleverd worden, aan  1,20 euro per zak. Uiteindelijk zijn er over het volledige werkingsgebied 656 zakken teruggebracht. In de toekomst zal ILvA de zakken bij levering aan grondige controles door een erkend labo onderwerpen en slechts verspreiden als ze voldoen aan de opgelegde normen. ILvA biedt nu zakken aan met een reële inhoud van 30 liter. Dit formaat blijkt voor kleinere huishoudens met weinig afval veel handiger dan de grote zakken van 60 liter. Ze kosten 10 euro voor een rol van 10 zakken.

Deponie in Vlierzele. In 2015 zijn de fasen 4B en 5 volledig afgedekt. Hiermee is definitief een einde gekomen aan de actieve fase van afvalverwerking op de site en vangt de fase van de nazorg aan. Deze fase is wettelijk bepaald op 30 jaar. In die periode moet de beheerder instaan voor de verwerking van het percolaat en het stortgas. Fase 6 wordt nog steeds gevuld met niet-verontreinigde gronden.