Tijdens het afgelopen kerstweekend kwam een recordaantal van 700 patiënten langs bij de Huisartsenwachtpost op de Leopoldlaan in Aalst. Hoewel er extra medewerkers ingeschakeld werden, zorgde dat voor lange wachttijden. “We willen de mensen eraan herinneren dat ze best enkel langskomen voor onvoorzienbare en dringende hulp.” We lopen massaal te hoesten of te snotteren en dat laat zich voelen op de Huisartsenwachtpost Regio Aalst. De wachtpost aan de Leopoldlaan zag tijdens het kerstweekend net iets minder dan 700 patiënten, een absoluut record. Dat is echter meer dan de wachtpost comfortabel aankan, en ondanks het feit dat alle reserveartsen en extra administratief personeel ingeschakeld werden, liepen wachttijden soms behoorlijk op.
Telefonische afspraak “Een deel van de patiënten bood zich aan om redenen die zonder probleem konden wachten op een gepland bezoek bij de gewone huisarts”, zegt dokter Patrick De Coninck, voorzitter van de Huisartsenwachtpost. “We willen onze zorg blijven garanderen aan mensen die er dringend nood aan hebben. Kom dus niet voor zaken die even kunnen wachten, zoals een tweede opinie van een lang bestaande klacht of attesten. Zo komt de zorg voor de zieke medeburger niet in het gedrang. Maak steeds op voorhand een telefonische afspraak via het nummer 1733.”
Voor deze zaken neem je best contact op met je eigen huisarts: • Een ‘second opinion’ over een lang bestaande klacht • Sportattesten, gezondheidsattesten of andere administratieve documenten • Verlenging werkonbekwaamheid • Voorschriften voor chronische medicatie, zoals die voor hoge bloeddruk en diabetes • Voorschriften voor verslavende medicatie, zoals slaap- en kalmeermiddelen • Hechtingen verwijderen, reisvaccinaties en oren uitspuiten • Zwangerschapstest afnemen
