Deel dit bericht op uw sociale media

Hoppy pakt foutparkeren en vandalisme aan met ID-verificatie…

Hoppy voert vanaf 1 augustus 2025 een verplichte ID-verificatie in voor gebruikers van zijn elektrische deelfietsen in de Vlaamse Ardennen en de Denderstreek. Met deze maatregel wil de mobiliteitsaanbieder, samen met intercommunale SOLVA en de vervoerregio’s, paal en perk stellen aan foutparkeren en vandalisme. Op die manier verhoogt de betrouwbaarheid van het populaire deelfietsensysteem.

Deelfietsen succes in Denderregio en Vlaamse Ardennen. De elektrische deelfietsen van Hoppy zijn sinds de lancering een groot succes in de Vlaamse Ardennen en Denderstreek. Dagelijks maken honderden mensen gebruik van het aanbod, zowel voor woon-werkverkeer als recreatieve verplaatsingen. Dankzij de sterke lokale verankering en de gebruiksvriendelijke app groeide het systeem uit tot een vaste waarde in de regio. De deelfietsen zijn een initiatief van de vervoerregio’s Vlaamse Ardennen en Dender en worden beheerd door intercommunale SOLVA.

Identificatie om correct gebruik te garanderen. De grote meerderheid van de ritten wordt correct afgesloten in één van de voorziene parkeerzones. Helaas zien we ook een kleine minderheid van ritten waarbij de fiets niet correct of hinderlijk achtergelaten wordt. Om dit aan te pakken voert Hoppy vanaf 1 augustus 2025 een eenmalige verplichte ID-verificatie in bij het aanmaken van een account. Zo willen we een correct gebruik garanderen en ervoor zorgen dat de fietsen op de juiste manier gestald worden in een parkeerzone.

“Als regio zijn we zeer blij te merken dat de elektrische deelfietsen veel worden gebruikt. Het sterkt ons in het geloof dat deze fietsen een nuttige aanvulling zijn in het gelaagd vervoerssysteem dat we met de vervoerregio hebben uitgebouwd. Maar als schepen van Ronse kan ik ook niet anders dan vaststellen dat fietsen regelmatig niet teruggeplaatst in de aangeduide zones. Het blijkt zeer eenvoudig om online telkens een nieuw telefoonnummer te registreren en zo elke dag een nieuw account bij Hoppy aan te maken. Die praktijk maakt effectieve handhaving onmogelijk. Door eenmalig een account te koppelen aan een geldige ID-kaart, zorgen we ervoor dat we diegene die de fietsen misbruiken, ook echt van het systeem kunnen uitsluiten,” zegt David Vandekerkhove, politiek voorzitter vervoerregio Vlaamse Ardennen.

“De nieuwe maatregel zorgt ervoor dat elke gebruiker zich eenmaal moet identificeren bij het aanmaken van een account. Deze verificatie gebeurt via een veilige tool en duurt gemiddeld slechts één minuut. De gebruiker kan dan nog altijd zonder extra stappen ritten starten. Dit systeem zorgt ervoor dat aan iedere ID-kaart slechts één account gekoppeld kan worden. Gebruikers die misbruik maken en hierdoor (tijdelijk) uitgesloten worden van het gebruik van de deelfietsen, kunnen dit dus niet meer omzeilen door simpelweg een nieuw account aan te maken,” voegt Marleen Lambrecht, politiek voorzitter vervoerregio Dender er nog aan toe.

Om deze verbeterde gebruikerservaring en verhoogde controle mogelijk te maken past Hoppy de tarieven aan met een verhoging van 0,50 euro per tariefklasse voor ritten buiten de abonnementsformules. De tarieven van de abonnementen blijven ongewijzigd.

Dankzij de ID-verificatie kan Hoppy herhaald misbruik aan de bron uitsluiten en zorgen zij ervoor dat elke gebruiker het systeem op een correcte manier gebruikt. Het systeem verhoogt de betrouwbaarheid van het aanbod en zorgt voor een eerlijke toegang voor iedereen. Uiteraard gebeurt de volledige verwerking GDPR-conform, met respect voor de privacy van elke gebruiker.

“Bij Hoppy denken we voortdurend mee met SOLVA en de lokale besturen om mogelijke overlast tot een minimum te beperken. De overgrote meerderheid van onze gebruikers gaat correct om met de fietsen en daar willen we hen expliciet voor bedanken. Helaas zorgt een kleine groep gebruikers voor overlast. Met de invoering van ID-verificatie zetten we een belangrijke stap om dit gedrag definitief aan banden te leggen. Zo kunnen we het systeem verbeteren voor de vele correcte gebruikers én voor niet-gebruikers, zoals buurtbewoners, die mee baat hebben bij een ordentelijke leefomgeving. Deze maatregel helpt ons om sneller in te grijpen bij misbruik en maakt het deelfietssysteem aangenamer, veiliger en beter beschikbaar voor iedereen,” aldus Kenny Vercruysse, de CEO bij Hoppy.

Cornelis Partners