Deel dit bericht op uw sociale media

Groen lanceert voorstel voor nieuwe brug over de Dender…

Oppositiepartij Groen stelde zonet een eigen kaaienplan voor. De oppositiepartij liet 3 toekomstbeelden ontwerpen hoe de kaaien er kunnen uitzien na heraanleg. Groen is reeds langer vragende partij om de kaaien om te vormen tot een heus ”kaaienpark”. Met deze toekomstbeelden willen we de Aalstenaar tonen dat een kaaienpark met voetganger-, en fietsersbrug mogelijk is. De realisatie hiervan moet een prioriteit zijn van de volgende legislatuur, aldus Groen fractieleider Lander Wantens. Tal van andere steden in Vlaanderen (Kortrijk, Mechelen, Gent, Leuven,..) zetten zwaar in op de opwaardering van waterlopen in het stadscentrum. Ook Aalst heeft een kaaienplan maar de uitvoering ervan laat op zich wachten. Door de nieuwe verordening van de kaaien moet er bij ieder nieuw project 3000 euro per wooneenheid gestort worden in een gemeenschappelijke “spaarpot” als de alleen al de recente ontwikkelingen van Pier kornel en de Stationssite optelt zou dit minstens 1 miljoen euro moeten bedragen aldus Groen. Aalst beschikt over een mooi budget om te investeren in de opwaardering van de kaaien.

In haar toekomstbeelden pleit Groen voor een parkzone tussen de Sint Annabrug en het viaduct. De huidige parkeerzone waar sinds de invoering van het betalend parkeren nog amper wagens staan kan deels onthard worden. Hierdoor is er ruimte voor extra groen, bankjes en mogelijk enkele terrassen, die de beleving versterken. Daarnaast pleit Groen voor een versmalling van de huidige rijbaan en een breed fietspad. Nu wordt er vaak te snel gereden en is er geen veilige ruimte voor fietsers en voetgangers, waardoor gevaarlijke situaties ontstaat.

Om De problemen met de fiets-, en voetgangersbrug op te lossen pleit Groen voor een voetgangersbrug met liften.  Deze brug is ook een knipoog naar het verleden verwijzend naar de oude passerelle aan het werfplein. Hierdoor kan het parkje aan de Oude vismijn behouden blijven, kunnen voetgangers veilig de oversteek maken van de Dender en voldoen we aan de voorwaarden gesteld in de samenwerkingsovereenkomst met de NMBS.  Want de stad hangt nog steeds een ingebrekestelling boven het hoofd, waardoor het mogelijk meer den 1 miljoen euro moet terugbetalen die de NMBS in het stations project investeerde, omdat de stad haar afspraken niet nakomt.

Naast de voetgangersbrug pleit groen voor nog een tweede extra brug aan het Werfplein. De partij wil een extra fietsersbrug die een verbinding vormt tussen de Treinstraat (rechteroever) en het Werfplein (linkeroever). Op de trage wegenplannen die recent werden goedgekeurd staat deze locatie aangeduid fiets-, voetgangersbrug. Door de brug hier te realiseren creëer je een veilige fiets-, en voetgangersoversteek in het verlengde van de leirekensroute zonder inkijk in woningen of het verharden van een parkje. Een extra verbinding zal de handelaars beter toegankelijk maken en zorgt ervoor dat het drukke kruispunt aan de Sint Annabrug deels ontlast wordt.

Tot slot claimt Groen dat deze herinrichting zal helpen om het onveiligheidsgevoel aan te pakken. Een heraanleg van de kaaien zorgt voor extra beleving en passage in de omgeving. Hierdoor komt er extra sociale controle, waardoor het risico op overlast daalt, aldus Groen raadslid Ingmar Baeyens. Met deze extra fiets-, en voetgangersbruggen zorgen we ook voor een betere verbinding tussen linker-, en rechteroever besluit Groen.

(Foto: Groen Aalst)

 

Cornelis Partners