Deel dit bericht op uw sociale media

GO! Scholengroep Dender versterkt leerkrachten met nascholing over klasmanagement

GO! Scholengroep Dender versterkt leerkrachten met nascholing over klasmanagement
Aalst/Ninove/Denderleeuw/Liedekerke – Op woensdagnamiddag kwamen leerkrachten uit verschillende basisscholen en secundaire scholen van GO! Scholengroep Dender samen voor een inspirerende vorming i.v.m. klasmanagement.

De sessie werd gegeven door Els Putzeys, docent aan Fontys OSO – Master Educational Needs, en bood concrete handvatten om rust, structuur en duidelijkheid te brengen in de klaspraktijk.

De nascholing, getiteld “Klasmanagement: jij hebt de sleutel in handen”, vertrekt vanuit de overtuiging dat goed klasmanagement meer is dan orde houden: het is het fundament van leren, welbevinden en motivatie. “We organiseren deze nascholing omdat we willen investeren in onze leerkrachten en hen willen ondersteunen in het versterken van praktijkvaardigheden die het verschil maken,” zegt Hilde De Sutter, verantwoordelijk voor aanvangsbegeleiding van de leerkrachten secundair onderwijs. “Klasmanagement is geen aangeboren talent, maar een professionele vaardigheid die je kunt leren, oefenen en verfijnen. Deze sessie helpt leraren om met meer rust, vertrouwen en overtuiging in hun klas te staan.”

De interesse was groot: leerkrachten uit verschillende scholen engageerden zich vrijwillig om op woensdagnamiddag samen te leren en ervaringen uit te wisselen. Deelnemers werkten actief rond thema’s zoals het voorkomen van storend gedrag, het aanleren van gewenst gedrag, het opbouwen van routines en het versterken van relaties met leerlingen.

Deze vorming sluit nauw aan bij de recente beleidslijnen van Vlaams minister van Onderwijs Zuhal Demir, die meermaals benadrukte dat sterk klasmanagement essentieel is om leerlingen optimaal te laten leren.

Met deze nascholing geeft GO! Scholengroep Dender gehoor aan die oproep: investeren in leerkrachten betekent investeren in kwaliteitsvol onderwijs. “Onze scholengroep blijft inzetten op professionalisering, samenwerking en ondersteuning van leerkrachten,” besluit algemeen directeur Peter Van Hove. “Klasmanagement is een sleutelfactor in sterk onderwijs, waar leerlingen en leraren zich goed voelen en samen groeien.”

Cornelis Partners