Op vrijdag 26 september kwamen de 38 directeurs van GO! scholengroep Dender samen voor hun maandelijkse overleg. Op de agenda stond dit keer een thema dat scholen over alle niveaus heen raakt: taal als hefboom voor gelijke onderwijskansen. Aanleiding was de conceptnota van de Vlaamse onderwijsminister Demir ‘Ieder kind taalheld’. De vergadering werd bewust opgbouwd als een professionele dialoog: directeurs gingen in gesprek over de uitdagingen en kansen die deze conceptnota biedt, telkens vanuit de concrete realiteit van hun eigen scholen.
Tijdens de toelichting werd benadrukt dat de conceptnota uitgaat van één duidelijke ambitie: Nederlands is de sleutel om volwaardig deel uit te maken van de Vlaamse samenleving. “Het doel is eigenlijk heel eenvoudig: goed onderwijs aanbieden aan elk kind, ongeacht de achtergrond. Door kinderen sterker te maken in het Nederlands, creëren we gelijke kansen en bouwen we bruggen naar de toekomst,” licht Nathalie Lievens, coördinerend directeur basisonderwijs, toe.
De conceptnota plaatst taalverwerving niet enkel bij de kleuters of de eerste jaren lager onderwijs. Ze stelt dat Nederlands een rode draad moet zijn doorheen de volledige schoolloopbaan, van peuterklas tot secundair onderwijs. Het volwassenenonderwijs dient een prioritaire rol op te nemen i.v.m. de taalverwerving Nederlands van de ouders.
Op basis van Dataloep werden cijfers (schooljaar 2023 – 2024) gepresenteerd die de evolutie van de taaldiversiteit in kaart brengen. In het basisonderwijs in Vlaanderen spreekt gemiddeld 27% van de leerlingen thuis geen Nederlands. In het secundair onderwijs schommelt dat Vlaanderenbreed rond de 22%.
Binnen de scholengroep zijn er scholen die duidelijk onder dit gemiddelde zitten, maar ook scholen die aanzienlijk hoger scoren. Deze cijfers tonen volgens de directeurs aan dat taalondersteuning maatwerk moet zijn. Een uniforme aanpak volstaat niet, elke school heeft een eigen context en noden en daar wil GO! scholengroep Dender gedifferentieerd mee aan de slag gaan.
De conceptnota wil bestaande maatregelen zoals lestijden voor anderstalige nieuwkomers en taaloffensief bundelen en versterken. Er wordt gewerkt rond thema’s zoals vroegtijdige opsporing van taalachterstanden, gerichte remediëring, zomerscholen, instapklassen voor peuters en hun ouders en kwalitatief lesmateriaal.
“De conceptnota bevat sterke insteken. Elke leerkracht wordt aangesproken om bij te dragen aan de taalontwikkeling van leerlingen. Het versterken van de taalvaardigheid is ontzettend belangrijk voor een succesvolle schoolloopbaan. Laat ons ook de inzichten rond meertaligheid meenemen in dit verhaal en het uitrollen vanuit een discours van hoge verwachtingen,” verduidelijkt Hilde De Meyer, onderwijskundig beleidsadviseur van GO! scholengroep Dender.
Na de toelichting gingen de directeurs in kleinere groepen aan de slag. Per actie uit de conceptnota werd besproken welke opportuniteiten, knelpunten en vragen zich kunnen stellen in de praktijk. De keuze voor deze werkvorm sluit aan bij het ambitieplan van het GO! dat sterk inzet op professionele dialoog. Het is een manier om beleidsnota’s te vertalen naar concrete reflectie en samenwerking op scholengroepniveau.
“Het verbeteren van de kennis van het Nederlands is een gezamenlijke opdracht. Niet alleen van onze scholen, maar van iedereen: ouders, lokale besturen en de brede samenleving. Enkel samen kunnen we die opdracht waarmaken,” besluit Peter Van Hove, algemeen directeur. De directeursvergadering maakte duidelijk dat er nog veel vragen openstaan – onder meer rond de organisatorische uitrol van maatregelen in het secundair onderwijs – maar ook dat er veel bereidheid is om samen te zoeken naar oplossingen. “Taal is niet alleen een leerdoel, maar de sleutel tot gelijke kansen voor elk kind.”




