Het atheneum in Geraardsbergen zet het nieuwe schooljaar bruisend in en verwelkomt 1 200 leerlingen. “In een tijd waarin het onderwijs steeds meer onder druk komt te staan, blijft onze school bewust investeren in wat écht telt: een warme, mensgerichte leeromgeving waar leerlingen niet alleen kennis opdoen, maar ook de ruimte krijgen om zichzelf te ontplooien tot kritische jongvolwassenen. Met trots mogen we melden dat we dit schooljaar een recordaantal van 1 200 leerlingen verwelkomen — een duidelijke bevestiging van het vertrouwen dat ouders, leerlingen en de bredere gemeenschap in onze werking stellen. Een warme leeromgeving die uitdaagt, doet groeien en inspireert tot ondernemen is dan ook onze dagelijkse opdracht”, geeft directeur Sonny Van den Stockt mee.
“Onze visie steunt op vier krachtige kernwaarden: ondernemend, positief kritisch, samenwerkend en groeiend werken. Deze waarden zijn geen losse begrippen, maar vormen de ruggengraat van ons pedagogisch project. Onze school is méér dan een leerplek — het is een gemeenschap waar jongeren zich gezien, gehoord en uitgedaagd voelen in een blijvend vernieuwende leeromgeving. Warm, toekomstgericht en stevig verankerd in waarden die er toe doen. De groei van ons leerlingenaantal is dan ook geen toeval, maar het resultaat van een duidelijke visie en het dagelijkse engagement van een gedreven team”, vult de directeur aan.
“Een visie realiseren vraagt niet alleen overtuiging, maar ook mensen. Ons schoolteam telt vandaag 180 leerkrachten, die zich dagelijks met kennis, warmte en professionaliteit inzetten voor onze leerlingen. We zijn bijzonder trots dat we ook dit jaar zo goed als alle vacatures hebben kunnen invullen — geen evidentie vandaag. Bovendien verwelkomen we 10 nieuwe starters, die mee hun schouders zetten onder de toekomst van ons onderwijs. Zij brengen frisse energie, nieuwe inzichten en veel enthousiasme mee”, onthult adjunct-directeur Bartel François.
“Onze kernwaarden zouden hol blijven zonder een sterke focus op innovatie. We investeren bewust in vernieuwende lesvormen en digitale leermiddelen, maar altijd met één doel voor ogen: (taal)krachtig onderwijs voor elke leerling. We zetten dagelijks in op kwaliteitsvol onderwijs via toekomstgerichte initiatieven zoals Agora, waar leerlingen via projecten hun eigen leerweg uitstippelen, of Lesson Study, waarbij leerkrachten in team lesgeven en hun realisaties analyseren en versterken. Ook VideoKLuB – een methodiek waarbij leraren hun eigen lespraktijk filmen en samen bespreken – en Groeitalent, ons traject rond talentontwikkeling en coachend lesgeven, dragen bij aan een cultuur van permanente professionalisering en onderwijsvernieuwing”, verklaart Bartel François.
“Onze klaslokalen zijn uitgerust met nieuw, flexibel meubilair dat zich aanpast aan diverse werkvormen. Daarnaast hebben we vijf volledig uitgeruste buitenklassen gerealiseerd. Deze groene leeromgevingen bevorderen niet alleen het welzijn van leerlingen, maar verruimen ook hun leerervaring. Elke verbetering draagt bij aan een veilige, inspirerende en duurzame schoolomgeving.Voor de praktijkvakken in onze leerateliers blijven we verder investeren, zodat onze leerlingen er veilig en kwaliteitsvol kunnen werken. Leerlingen vinden er moderne machines en (digitale) tools die nauw aansluiten bij de realiteit van het werkveld. Zo bereiden we hen optimaal voor op een job op de arbeidsmarkt of een vervolgstudie”, aldus Koen Slagmulder, technisch adviseur coördinator van de school.
Wij kijken alvast uit naar een succesvol en leerrijk schooljaar in samenwerking met het voltallige schoolteam.




