Nederlands als kompas naar integratie en samenleven 2026-2031” voor.
Met dit plan kiest het lokaal bestuur voor een duurzame en geïntegreerde aanpak waarbij verschillende stadsdiensten de krachten bundelen om integratie te versterken. Nederlands vormt daarbij het kompas dat inwoners de weg wijst naar participatie, zelfredzaamheid en verbondenheid.
Geraardsbergen is vandaag een diverse stad met inwoners uit 128 verschillende herkomstnationaliteiten. Bijna één op vijf inwoners heeft een migratieachtergrond. Die realiteit vraagt om een beleid dat verder gaat dan afzonderlijke initiatieven en inzet op samenwerking tussen verschillende beleidsdomeinen.
“Integratie is geen opdracht van één dienst alleen”, zegt schepen van Samenleving & participatie Griet Blaton. “Met dit plan brengen we expertise en inspanningen samen vanuit de diensten Samenleving, Onderwijs, Economie en Tewerkstelling en het OCMW. Zo maken we van integratie een gedeelde verantwoordelijkheid en bouwen we aan een duurzaam beleid dat mensen kansen geeft om volwaardig deel te nemen aan onze samenleving.”
Het nieuwe integratiebeleidsplan rust op drie prioriteiten:
- het versterken van het Nederlands als verbindende taal. Het lokaal bestuur beschouwt taal als de belangrijkste hefboom voor duurzame integratie. Wie Nederlands spreekt, vindt makkelijker de weg naar onderwijs, werk, dienstverlening, verenigingsleven en sociale contacten.
- het verhogen van participatie en zelfredzaamheid
- het versterken van samenleven en sociale cohesie
Het lokaal bestuur benadrukt dat integratie geen uitdaging is die zich uitsluitend in het stadscentrum afspeelt. Ook in de deelgemeenten en landelijke gebieden zijn er inwoners die nood hebben aan ondersteuning, ontmoeting en taalverwerving. Daarom kiest het bestuur voor een aanpak die zich uitstrekt over het volledige grondgebied.
“Samen bouwen we aan een sterke, verbonden gemeenschap waarin iedereen kansen krijgt om deel uit te maken van onze samenleving”, besluit schepen Blaton.




