Denderhoutem / België — november 2025.
In België wordt elke meerderjarige automatisch beschouwd als mogelijke orgaandonor, tenzij men zich uitdrukkelijk verzet. Toch wordt bij een overlijden vaak nog toestemming gevraagd aan de nabestaanden – en in meer dan 80% van de gevallen wordt de donatie alsnog geweigerd.
Dat cijfer willen twee geëngageerde vrouwen, Suzy Van Valckenborgh en Katie Kindermans samen enkele geweldige vrijwilligers, helpen veranderen met hun nieuwe sensibiliseringscampagne “Geef Leven”.
“Ik moet drie keer per week vier uur aan een dialysemachine. Dat houdt mij in leven terwijl ik wacht op een donornier,” vertelt Suzy. “Tijdens mijn traject leerde ik hoeveel onwetendheid er nog bestaat rond orgaandonatie. Mensen weigeren vaak omdat ze op dat moment niet weten wat of hoe. Met deze campagne willen we daar verandering in brengen. Daarnaast willen we ook nu in aanloop van de Warmste Week ook het feit onder de aandacht brengen dat heel wat mensen wachten op een donor, zwaar ziek zijn en er uiterlijk geen kenmerken van deze ziekte te bespeuren is wat bijgevolg ook nog meebrengt dat de buitenwereld heel veel onbegrip toont tevens uit onwetendheid. In aanloop van deze campagne heb ik ook na lang overwegen de beslissing genomen om een actie op touw te zetten om naar een levende donor te zoeken.”
Een initiatief met impact
De campagne “Geef Leven” wil het thema orgaandonatie bespreekbaar maken en het bewustzijn vergroten.
De initiatiefnemers plannen verschillende activiteiten:
– Lanceringsweekend: 15 & 16 november 2025 (Standje opening Torrekens – opbrengst Warmste week)
– Kerstmarkt Denderhoutem: 13 december 2025 – Standje – opbrengst voor De Warmste Week
– Actie rond Wereldnierendag: maart 2026
– Podcast met getuigenissen van patiënten, artsen, familieleden en donoren
– Social media challenge en blog die het onderwerp blijvend onder de aandacht brengen
“We willen niet overtuigen, maar informeren,” vult Katie aan. “Iedereen mag zijn eigen keuze maken, zolang die bewust is. Elke registratie telt — elke donor kan iemand anders letterlijk leven schenken.”
Oproep tot steun
Om de campagne te realiseren, doen de initiatiefnemers beroep op sponsors en sympathisanten.
Sponsorgelden dienen voor campagnemateriaal, drukwerk en communicatie; giften gaan integraal naar het goede doel en projecten rond orgaandonatie en nierpatiënten.




