Met deze deelprijs bekronen SciMingo en Klasse thesissen over onderwijs binnen de Vlaamse Scriptieprijs.
In wiskundelessen ligt de focus vaak nog op het correct toepassen van regels, waardoor leerlingen moeilijk verbanden kunnen leggen en kennis toepassen in nieuwe situaties. Christel Bombeeck (48) uit Erembodegem onderzocht hoe ze een klasomgeving kon creëren waarin redeneren, ontdekken en samenwerken centraal staan. Ze startte lessen met korte, prikkelende opgaven en liet leerlingen in groepjes rechtstaand aan whiteboards werken. Zo werden denkprocessen zichtbaar en werd leren actief. Haar onderzoek toont dat leerlingen meer eigenaarschap nemen, van elkaar leren en wiskunde ervaren als een denkvak in plaats van een reeks regeltjes. Hoewel tijdsdruk, puntencultuur en inclusie uitdagingen blijven, biedt haar aanpak een veelbelovende manier om inzicht en betrokkenheid in wiskundelessen te vergroten. Bombeeck haalde de shortlist van de Klasseprijs 2025 en maakt kans op een geldprijs van 1.500 euro.
Uitreiking
De winnaar van de Klasseprijs wordt bekendgemaakt tijdens de plechtige uitreiking van de Vlaamse Scriptieprijs op woensdag 17 december in het stadhuis van Kortrijk. Die avond worden ook de winnaars van de hoofdprijs en andere deelprijzen onthuld.
De Vlaamse Scriptieprijs
Elk jaar steken laatstejaarsstudenten veel tijd en energie in hun bachelor- of masterproef. Helaas verdwijnen deze eindwerken vaak in een digitaal archief. Om dat te voorkomen, organiseert SciMingo vzw de Vlaamse Scriptieprijs, een jaarlijkse wedstrijd die sterk en relevant onderzoek onder de aandacht brengt van een breder publiek. Naast de hoofdprijs worden er ook vijf deelprijzen uitgereikt, waaronder de Klasseprijs, die sinds 2003 scripties met een onderwijsgerelateerd onderwerp bekroont.




