Tijdens de zomerschool bij GO! BS De Nieuwe Arend zetten kinderen tien dagen lang grote stappen in hun ontwikkeling, terwijl ze spel, beweging en leren op een speelse manier combineren. Van 18 tot 29 augustus 2025 organiseert GO! BS De Nieuwe Arend, een school van scholengroep Dender, in nauwe samenwerking met Stad Aalst, opnieuw een bruisende zomerschool. Gedurende tien dagen krijgen 75 kinderen de kans om in kleine groepjes te leren op maat van hun noden en tempo. In de voormiddag ligt de focus op taal, rekenen en sociale vaardigheden, terwijl de namiddag ruimte biedt voor sport, spel en creatieve activiteiten. Zo combineren de kinderen een stevige basis met persoonlijke groei en brede ontwikkeling.
Directeur Elke D’haeseleer benadrukt het belang van dit initiatief: “Na de lange zomervakantie merken we dat sommige leerlingen een extra duwtje in de rug nodig hebben. Samen met de pedagogische coaches en brugfiguren willen we niet alleen hun kennis versterken, maar ook bijdragen aan het verkleinen van de socio-economische kloof.
Het gaat om meer dan leerstof alleen; we willen dat kinderen met vertrouwen, enthousiasme en energie terug naar school komen.” Een van de leerkrachten van GO! BS De Nieuwe Arend, juf Kathy D’hondt, vult aan: “In tien dagen zie je kinderen echt groeien.
Door doelgericht te oefenen en veel feedback te geven en doordat we in kleine groepjes werken, maken de kinderen grote stappen. De afwisseling met spel en beweging zorgt ervoor dat ze met plezier deelnemen. Dat merk je meteen bij de start in september; ze beginnen het schooljaar veel zelfverzekerder en gemotiveerder.”
Op de campus van de school bruist het tijdens de zomerschool, mede mogelijk gemaakt dankzij de financiële steun van de overheid. Deelname is vrijwillig, maar de school nodigt leerlingen uit om dit bijzondere aanbod te ontdekken.
Dit alles zou niet mogelijk zijn zonder de sterke inzet van onze eigen leerkrachten en vrijwilligers, die elke dag met hart en ziel bijdragen aan het succes van de zomerschool. “Het is prachtig om te zien hoe kinderen zich tijdens deze weken openstellen, nieuwe vaardigheden ontdekken en opnieuw vertrouwen krijgen in wat ze kunnen,” vertelt directeur Elke D’haeseleer.




