Deel dit bericht op uw sociale media

AZORG-ziekenhuizen willen regelgeving rond vliegen met drones versoepeld zien, maar stuiten op verzet…

De AZORG-ziekenhuizen in de Denderstreek roepen de federale overheid op om de regelgeving rond dronetransport te versoepelen. Het fusieziekenhuis wil tussen de campussen bloedstalen en ander medisch materiaal vervoeren met drones, maar botst op een complexe regelgeving. “Door onze ligging in de aanvliegroute naar Brussels Airport moeten we voldoen aan extra strenge voorwaarden”, zegt Frank Staelens van AZORG. Begin dit jaar fuseerden Onze-Lieve-Vrouwziekenhuis en Algemeen Stedelijke Ziekenhuis in Aalst tot AZORG. Ook de campussen elders in de Denderstreek, in Geraardsbergen en Ninove, maakten deel uit van die fusie. Verschillende diensten werden samengebracht op 1 locatie. De centralisatie leidt tot meer transport van medisch materiaal tussen de campussen, bijvoorbeeld van bloedstalen.

Het ziekenhuis kijkt voor dat transport naar innovatieve transportmiddelen, zoals drones. “Drones kunnen ingezet worden voor dringende en onvoorziene transporten, waarbij transport over de weg minder efficiënt is”, legt Frank Staelens, directeur innovatie bij het AZORG ziekenhuis.

Het fusieziekenhuis wil een proefproject opstarten, zoals dat ook al in West-Vlaanderen het geval is. “Alleen botsen we op een complexe regelgeving rond drones”, zegt Staelens. “De praktische kant van het vervoeren van bloedstalen, menselijk weefsel en ander medisch materiaal is uitvoerig getest en perfect mogelijk, maar de regelgeving en de voorwaarden waar het vliegen met drones toegelaten is, is te complex.”
Vooral het feit dat de campussen in Aalst in de aanvliegroute van Brussels Airport liggen, maakt dat er aan strenge voorwaarden moeten worden voldaan.

De verschillende geografische UAS-zones, de zones waar met drones niet of onder voorwaarden mag worden gevlogen. “In principe is er geen enkele plaats waar je niet met een drone mag vliegen, alleen zijn er soms zeer strikte voorwaarden aan verbonden”, legt Thomas De Spiegelaere, woordvoerder van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit & Vervoer, uit. “Er zijn geografische UAS-zones waar je enkel onder die criteria mag vliegen.” In die zones liggen onder meer luchthavens, nucleaire zones en militaire luchtmachtbasissen. En dat zorgt voor complexe regelgeving, waardoor het pilootproject maar moeilijk van de grond raakt.

Daarom vraagt het ziekenhuis aan de federale overheid om samen te zitten rond de regelgeving. “Wij vragen om de regelgeving te herbekijken en ruimte te creëren voor innovatieve transportmiddelen via de lucht, met andere woorden het transport van medisch materiaal met drones”, zegt Staelens.

“We vragen een duidelijk kader voor het transport van medisch materiaal met drones tussen ziekenhuizen mogelijk te maken, en de strenge voorwaarden die daaraan verbonden zijn toch enigszins te versoepelen”, klinkt het.

(Bron: Moonray Grunewald)

Cornelis Partners