Zonder schulden op de schoolbank…

Molenveld school Denderhoutem Persregio Dender

Vorige week stelde vzw SOS Schulden Op School haar nieuwe boek “Zonder schulden op de schoolbank” voor in het Vlaams Parlement. SOS Schulden op School is 20 jaar geleden ontstaan in Aalst en was de pionier inzake kostenbewustzijn en kostenbeheersing in het onderwijs. Ondertussen is de organisatie uitgegroeid van plaatselijke vzw tot een expertise- en kenniscentrum en is men actief in heel Vlaanderen. Uit onderzoek van SOS Schulden op School blijkt dat steeds meer scholen een beroep doen op incassobureaus of andere juridische middelen inzetten. Daar waar dat twee jaar geleden nog 1 school op 4 was, is dat vandaag 1 school op 3. De schuldindustrie heeft duidelijk een nieuwe afzetmarkt heeft gevonden, de onderwijswereld. Tegelijk lopen steeds meer getuigenissen binnen over hoe een schuld van 100 euro al snel oploopt tot 1.030 euro.  De inzet van een incassobureau lijkt een wondermiddel te zijn als we de reclame geloven. Dat is echter een vergissing. Een school zal hoogstens een quick-win hebben voor de eerste onbetaalde factuur. Nadien zullen de facturen nog langer blijven liggen omdat men eerst de intresten, portkosten  en andere onduidelijke kosten van vorige facturen zal moeten betalen om te vermijden dat deze nog hoger oplopen.  En zo komt een kwetsbaar gezin als vanzelf in een negatieve spiraal terecht. De schuldindustrie is niet de oplossing, maar juist een deel van het probleem. Men gaat op den duur geen schulden meer afbetalen, enkel nog kosten.

SOS Schulden Op School bestaat in 2018 exact 20 jaar. Dat was het moment waarop de problematiek van onbetaalde schoolfacturen voor het eerst de kop opstak. De organisatie is ontstaan in Aalst en was dus de pionier inzake de problematiek van onbetaalde schoolfacturen.  Al vrij snel zijn we de expertise die we in Aalst hebben opgedaan beginnen delen met de rest van Vlaanderen en Brussel. De organisatie timmert gestaag verder aan de weg als kennis- en expertisecentrum ter zake. Ze gaat actief op zoek naar uitsluitingsmechanismen die echte gelijke onderwijskansen in de weg staan en reikt oplossingen hiervoor aan door de organisatie van trajecten op maat, workshops, studiedagen, publicaties, de formulering van beleidsaanbevelingen enz.

SOS heeft in de loop der jaren vele 100-en leerkrachten, directies, secretariaats-medewerkers, lop’s,  lokale besturen, sociale huizen, caw’s, lerarenopleiders en andere organisaties bereikt.

Deel dit bericht via:
Dit bericht is geplaatst in Nieuws. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Current ye@r *