Nieuwe voetpaden in Burst zijn niet overal breed genoeg…

Aanleg voetpaden op Oudenaardsesteenweg in Burst Persregio DenderOp dit moment is het Agentschap Wegen en Verkeer bezig met de heraanleg van de voetpaden op de n46, nadat ook de riolering en de rijweg onder handen werd genomen ter hoogte van de verbindingsweg tussen Erpe-Mere en Borsbeke. Wie een heldere kijk op de werken heeft, merkt meteen op dat, nadat de voetpaden werden aangelegd, deze op sommige plaatsen veel te smal blijken te zijn, terwijl er toch voldoende ruimte beschikbaar is. De rijweg is in totaal 3,70 meter breed, en toch heeft men veel te smalle voetpaden aangelegd. Eigenlijk kunnen we hier spreken van een gemiste kans om er voor te zorgen dat rolstoelgebruikers en mensen met kinderkoetsen of buggy’s, toch op een veilige manier kunnen gebruik maken van dit voetpad. De aannemer heeft een schrikstrook, fietspad en een voetpad aangelegd, nu blijkt dat het laatste ter hoogte van enkele woningen maar 60 cm breed is, behoorlijk smal voor deze gevaarlijke baan. Voetpad op de Oudenaardsesteenweg in Burst te smal voor rolstoelgebruikers Persregio Dender

Een alerte inwoner merkte dit op, en verwittigde het Agentschap Wegen en Verkeer. Daar zegt men dat men dit op de plannen ook al had opgemerkt, maar de wegenwerken werden uitgevoerd zoals ze op plan staan. De kans is dus erg groot dat men ter hoogte van enkele woningen in Burst, de voetpaden nog zal mogen verbreden om conform te zijn met de vooropgestelde afmetingen die verreist zijn voor veilige voetpaden.

In het Vademecum Voetgangersvoorzieningen wordt een minimumbreedte van 1,50 m aangeraden voor voetpaden. Een voetganger met één of twee tassen of zakken, een paraplu of een wandelstok heeft al snel een breedte van 0,80 m nodig. Ook een kinderwagen heeft een minimale doorgang nodig van 0,80 m. Een rolstoel heeft minstens 0,90 m nodig om gewoon rechtdoor te kunnen rijden. Om ook te kunnen draaien, is er 1,50 m nodig.Naast deze maten moet er ook rekening gehouden worden met de privacyafstand die voetgangers ten opzichte van elkaar hanteren, en de veiligheidsafstand die ze ten opzichte van de rijbaan of vaste hindernissen bewaren.

Redenen genoeg dus om de stoep inderdaad voldoende breed te maken, bijvoorbeeld bij de herinrichting van een doortocht of van het stadscentrum. Ook bij de plaatsing van straatmeubilair moet goed overwogen worden waar die het best geplaatst kan worden: indien mogelijk buiten de 1,5 m gevrijwaarde ruimte en allemaal aan dezelfde kant.

Dit bericht is geplaatst in Nieuws. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Current ye@r *