LijstA stelde engagementen voor leefbare buurten voor…

Lijst A cconcrete engagementen voor leefbare buurten en dorpen Persregio DenderEr vonden de voorbije weken naar schatting zestig buurtgebeurens plaats, gaande van kleine initiatieven tot grootschalige evenementen. Deze rijkdom kleurt onze stad en verdient verdere ondersteuning. lijstA lanceert daarom tien voorstellen om de buurten te versterken en de dialoog met het stadsbestuur officieel vorm te geven. Aalst is een middelgrote centrumstad met ruim 85.000 inwoners. Onze stad zal de komende jaren nog verder blijven groeien. Zo komen er komen naar schatting nog 10.000 inwoners bij. Daartegenover staan ‘slechts’ 43 gemeenteraadsleden. Het is dus een hele uitdaging om de alle wijken en dorpen volwaardig inspraak te geven in de besluitvorming van de stad. Toch heeft ze nood aan partners met voelsprieten op het terrein om een gedragen beleid te kunnen voeren.

Anders dan andere steden in Vlaanderen en Nederland heeft Aalst tot op heden geen volledig uitgewerkt beleid rond buurtwerkingen en dorpsraden. lijstA wil hier verandering in brengen. Onze lijst bouwt haar programma op van onderuit, op maat van Aalst. Wij geloven niet in standaard partij propramma’s die door opiniepeilers en marketingmensen worden uitgeschreven op Brusselse hoofdkwartieren in en rond de Wetstraat. We geloven wel in de kracht van Aalst, Baardegem, Erembodegem, Gijzegem, Herdersem,  Hofstade, Meldert, Moorsel en Nieuwerkerken. Maar even goed de Watertorenwijk of de Sint-Annawijk en vele anderen die zich al jaren zich inzetten voor hun dorp of buurt, alsook de opkomende BIN’s die ijveren voor veiligheid. Het zijn deze nieuwe structuren die de stad helpen om gericht beleid te voeren.

lijstA wil daarom de komende 6 jaar volgende engagementen opnemen voor haar wijken en dorpen: 1. Er wordt een adviesgroep samengesteld uit de dorpsraden en wijkcomités die een officiële adviesraad wordt van de stad, de zogenaamde Staten-Generaal van de dorpen en wijken. 2. Voor elk(e) buurt/dorp maken we, in samenspraak met de buurt, een mobiliteits– en circulatieplan op maat van de lokale gemeenschap met ruime aandacht voor leefbaarheid, veiligheid voor spelende kinderen en veilige schoolomgevingen, (bak)fiets- en autodelen, en buurtparkeren voor fietsen. 3. We betrekken de dorpsraden/wijkcomités vanaf een vroeg stadium bij ieder plan tot (her)aanleg in hun buurt. 4. We betrekken buurten en wijken ook bij het inplanten van lokaal groen en zorgen zo samen voor duurzame en zuurstofrijke buurten. 5. Voor iedere beslissing die een impact kan hebben op de kwaliteit en leefbaarheid van onze dorpen en wijken wordt een wijktoets gedaan. 6. We zorgen voor structurele werkingsbudgetten voor dorpsraden/wijkcomités om hun rol waar te maken. Hierdoor kan deze partner bijvoorbeeld zelf investeren in gemeenschapsruimtes en verbindende initiatieven. 7. Wij voeren projecten in waarbij een wijk/dorp een wijkbudget tot 500.000€ kan toewijzen volgens prioritaire noden en behoeften, verspreid over 6 jaar. 8. Wijken/dorpen die bereid zijn om bepaalde taken/functies over te nemen van de stad (zoals vb. het onderhoud van een parkje), kunnen hiervoor een aparte, faire vergoeding krijgen. 9. De wijkagent is een volwaardige partner van de dorpsraad/wijkcomité. Bij conflicten nemen beide een bemiddelende rol op. De wijkagent moet dan ook bereikbaar en aanwezig zijn in de buurt. 10. We werven 10 samenlevingscoaches aan die op het terrein wijken en dorpen ondersteunen. De helft krijgt ook een doorgedreven opleiding in interculturele conflicten.

Uiteraard kost dit alles geld. Voor het uitrollen van dit gemeenschapsbeleid vragen we geen nieuwe budgetten. We herschikken bestaande budgetten en herinvesteren de opbrengst van de GAS-boetes die méér dan 400.000 euro per jaar bedraagt.

Deel dit bericht via:
Dit bericht is geplaatst in Politiek. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Current ye@r *