Kwaliteit aan tafel ook in WZC van essentieel belang!…

De Hopperank in Erembodegem opent Persregio DenderNaar aanleiding van de klachten in verband met de maaltijden in de woonzorgcentra van het Aalsterse OCMW wil voorzitter Sarah Smeyers reageren. Gedurende 2017 werden twaalf officiële klachten geregistreerd. Sodexo levert via openbare aanbesteding dagelijks drie maaltijden en een vieruurtje aan de 421 bewoners van de drie OCMW-rusthuizen Hopperank, Mijlbeke en Sint-Job. Dat is goed voor 461 000 maaltijden op jaarbasis. “Bepaalde klachten zijn terecht,” aldus Sarah Smeyers. “We willen en zullen hiermee rekening houden, het leef- en wooncomfort van onze bewoners is en blijft ons uitgangspunt! Hoe subjectief “smaak” ook is, elke klacht over een maaltijd is er één te veel.”

Over het algemeen noteren de OCMW-woonzorgcentra een tevredenheid over de kwaliteit en de variatie van de maaltijden. “De gemiddelde dagprijs van de maaltijden in andere woonzorgcentra, buiten OCMW Aalst, varieert tussen 4,30 euro en 6,50 euro (inclusief BTW). Voor OCMW Aalst is de prijs 6,89 euro (inclusief BTW). Het menu houdt bijvoorbeeld ook rekening met de seizoenen. Maar toch zijn de warme maaltijden niet altijd zoals het zou moeten”, beaamt de OCMW-voorzitter. Er waren eerder ook klachten over te weinig broodbeleg, ondertussen zijn de hoeveelheden aangepast. Soms zijn de gebreken éénmalig, zoals toen er per vergissing te weinig vlees was geleverd, andere zijn een gevolg van de gehanteerde werkwijze in verband met bestellingen en leveringen. “Ook dit zijn we momenteel aan het bijsturen,” zegt Sarah Smeyers.

De evaluatie van de maaltijden gebeurt door een menucommissie en een gebruikersraad en uiteraard informele mondelinge meldingen. Begin februari wordt een individueel tevredenheidsonderzoek uitgevoerd. Andere kwaliteitsmeters zijn onder meer de indicator “onbedoeld gewichtsverlies”. Recent besliste het OCMW om de evaluaties op te drijven en het maaltijdenbeleid volledig door te lichten: van de smaak en de voedingswaarde van de geleverde maaltijden, de keuzemogelijkheden en de variatie over het tijdstip en manier van aanleveren, de eventuele afwerking van de maaltijden door het eigen personeel tot de schikking op de borden en eventuele assistentie bij het eten. Voldoen één of meerdere schakels in de keten niet, dan worden die aangepast.

OCMW-voorzitter Sarah Smeyers: “Een lekkere maaltijd moet er ook lekker uitzien en met zorg worden geserveerd. De service van een sterrenrestaurant kunnen we niet evenaren, maar kwaliteit aan tafel is essentieel. En daar doen we alles aan.”

Deel dit bericht via:
Dit bericht is geplaatst in Nieuws. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Current ye@r *