Groen Geraardsbergen stelt verkeersveiligheidsplan voor…

Astridlaan in Geraardsbergen Persregio DenderJaarlijks vallen er in België meer dan 700 verkeersdoden. Procentueel gezien zijn we hiermee trieste koplopers in Europa. In België heb je dubbel zo veel risico om slachtoffer te worden van een verkeersongeluk als in Nederland, het Verenigd Koninkrijk of Zweden. Het aantal fietsslachtoffers in ons land blijft jaar na jaar toenemen. De reden hiervoor is eenvoudig: in ons land is het verkeer nog steeds georganiseerd rond de auto. Met Groen willen we volop gaan voor een verkeersveiligheidsversnelling. Het aantal verkeersdoden moet drastisch naar omlaag, onze wegen moeten stukken veiliger. Met voldoende politiek engagement kunnen op korte termijn grote stappen voorwaarts gezet worden.

De N42 (Grote weg-Astridlaan) heeft in Geraardsbergen doorheen de jaren al heel wat slachtoffers geëist. Dit geldt ook voor de andere invalswegen naar Geraardsbergen, o.a. de N493 (Oudenaardsestraat), de N492 (Edingseweg), de N496 (Guilleminlaan). Dit is de verantwoordelijkheid van het Vlaams Gewest. Maar ook het lokaal beleid omtrent de veiligheid van zwakke weggebruikers laat te wensen over.

Groen Geraardsbergen maakt van de verkeersveiligheid een speerpunt voor de komende gemeenteraadsverkiezingen en stelt dan ook een aantal maatregelen voor die op lokaal vlak kunnen/moeten gerealiseerd worden. Tevens heeft Groen Geraardsbergen een fietsplan klaar. Geraardsbergen heeft zelf de instrumenten in handen om fietsen aantrekkelijker te maken en de veiligheid van de zwakke weggebruiker te optimaliseren. Dit kadert ook in het klimaatplan dat de stad wil opmaken naar aanleiding van de ondertekening van de Burgemeesterconvenant.

Groen Geraardsbergen stelt daarom enkele lokale maatregelen voor. Kindnorm: Kinderen en ouderen zijn de meest kwetsbare weggebruikers. We stemmen onze infrastructuur af op hen. Straten op mensenmaat: 300 kilometer extra fietsstraten, en vrachtverkeer weren in de buurt van scholen. Verder pleit Groen ook voor maatregelen die op regionaal en federaal vlak moeten genomen worden.

Regionale maatregelen: 1. De rijopleiding focust te veel op de technische vaardigheden van het autorijden: we gaan naar een brede mobiliteitsopleiding. 2. We investeren fors in infrastructuur voor voetgangers en fietsers: budget maal 3 voor 500 km extra fietspad per jaar 3. Centrumsteden op mensenmaat: kernen worden autovrij, de bebouwde kom zone 30. Federale maatregelen: 1. We voeren het rijbewijs met punten in. Goed rijgedrag wordt beloond, gevaarlijk gedrag bestraft 2. Het verklikken van controles, via apps of de radio, wordt verboden. 3. Met intelligente snelheidsaanpassing zorgen we er op termijn voor dat autobestuurders niet meer te snel kúnnen rijden.

Deel dit bericht via:
Dit bericht is geplaatst in Nieuws. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Current ye@r *