Groen Aalst is voorstander van een alternatief mobiliteitsplan…

Groen Aalst plannen fietspaden Persregio DenderGroen Aalst wil voor de komende jaren volop inzetten op de zwakke weggebruikers en een duurzame mobiliteit. De partij stelt een alternatief mobiliteitsplan voor. Veilige fietsinfrastructuur in de binnenstad, aanpak van alle fietsknelpunten op de R41. Een uitbreiding van het voetgangersgebied. Busverbindingen naar de deelgemeenten ook s’avonds. Opwaardering van de spoorinfrastructuur door een elektrificiering van de lijn Burst-Aalst & een nieuw station aan het Albatros kruispunt zijn enkele van de voorstellen die de partij lanceert in haar eigen mobiliteitsplan. Mobiliteit in Aalst vandaag de dag is stilstaan, ongezonde lucht inademen, je leven riskeren op de fiets & gefrustreerd zijn door het ondermaatse OV aanbod, “dit moet & kan anders” aldus Groen lijsttrekker Lander Wantens. Belangrijk voor Groen is een leefbare stad, waar fietser & voetganger voorrang hebben op koning auto. Groen wil daarom een uitbreiding van de voetgangerszone binnen de wallenring, beginnende met de Molenstraat & de Pontstraat.

Groen wil volop inzetten op de fiets. Door de stad autoluwer te maken & doorgaand autoverkeer op de ringweg te houden. Via een aantal lussen kunnen auto’s van de R41 naar de wallenring & terug. Maar doorgaand verkeer op de wallenring blijft enkel mogelijk voor fietsers, wandelaars en openbaar vervoer. Ook willen we inzetten op randparkings en moeten centrumparkings (Hopmarkt, post, kroonparking, Ridderstraat) worden omgevormd tot bewonersparkings. De fietsinfrastructuur in de centra van Aalst moet veiliger door de aanleg van uniforme en overzichtelijke fietspaden ipv. Suggestiestroken. Ook moeten fietsknelpunten aan de R41 (Haring, Colruyt, Erembodegemstraat, Albrechtlaan,…) prioritair worden weggewerkt.

Ook moeten de schoolomgevingen in Aalst veiliger. Aan alle scholen moet een absoluut veilige verkeerscirculatie gelden, “scholen die niet gelegen zijn langs drukke verkeerswegen worden tijdens de schooluren schoolstraat”, aldus Wantens. Er moeten veilige kiss,- & ride zones komen (op 200-500 m) van de school vanwaar de kinderen in groep onder begeleiding te voet naar school stappen. Ook fietspools in het verleden uitgewerkt door GR-lid Andreas Verleysen wil de partij weer invoeren.

Het OV aanbod in Aalst vandaag de dag is onvoldoende  moet veel beter. Zo moeten er ook na  22.00 uur treinen komen naar Gent & Brussel. De Spoorlijn Aalst-Burst moet verdubbeld & geëlektrificeerd worden. En de partij heeft het voorstel voor een extra treinstation Aalst-Zuid op de lijn 50A waardoor pendelaars  op 20 min in Gent of Brussel staan met een rechtstreekse trein. Ook het aanbod van de Lijn moet een pak beter in Aalst, schone bussen en deelgemeenten die bereikbaar zijn na 20.00 uur.

Verder wil de partij extra inzetten op deelwagens, invoering van een snelheidsbeperking tot 30km/u in het centrum, het toegankelijk maken van voetpaden voor minder mobielen, een verbod op zwaar vrachtvervoer in de binnenstad en moet de CO2 uitstoot van het verkeer moet evolueren naar een 0 uitstoot. “Een ambitieus plan, maar realistisch met oog op de toekomst & hoognodig” besluit lijsttrekker Wantens.

Deel dit bericht via:
Dit bericht is geplaatst in Politiek. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Current ye@r *