Fietspaden in Denderstreek laten te wensen over…

Fietsen met het gezin Persregio DenderDat er in onze regio heel wat gefietst wordt is niks nieuws, maar wanneer je regelmatig met je fiets langs de Vlaamse fietssuggestiestroken rijd, gebeurt het vaak dat je platrijd. Dit heeft in de meeste gevallen te maken met het feit dat de fietsstroken te weinig onderhouden worden. Een simpele veegbeurt met een veegmachine kan al veel onheil vermijden. Dat is wat de Geraardsbergse burgemeester Guido De padt ook te zien kreeg via een Messengerbericht op zijn telefoon, met de vraag Beste Mr De Padt Is het soms eens mogelijk dat het fietspad eens gereinigd wordt op de N8 in Ophasselt tss cafe de kat en het rietenhof, op 14 dagen tijd reed ik daar 2 x lek Mvg Joris Debacquer.”

Het is mij bekend dat u verkeersveiligheid hoog in het vaandel draagt, schrijft Guido De Padt aan onze redactie. Ook uw aandacht voor voldoende veilige fietspaden is ons bekend. En daar wil ik het even over hebben. De veiligheid van een fietspad hangt in hoge mate af van de berijdbaarheid ervan,  wars van steentjes, takken, modder, enz. Maar door allerlei (weers)omstandigheden laat dit soms te wensen over. We krijgen immers regelmatig opmerkingen van fietsers over de berijdbaarheid en veiligheid van fietspaden, ook van deze die langs onze gewestwegen liggen. Wanneer die niet is verzekerd, laten vele fietser de fietspaden links liggen en gebruikt men de weg. Nog gevaarlijker…

Naar aanleiding van een specifieke klacht (zie hierboven) van een fietser die kort na elkaar een lekke band reed, stelde De Padt de vraag aan de administratie van Wegen en Verkeer om het kwestieus fietspad te willen borstelen. Groot was zijn verbazing toen hij vernam dat men – in tegenstelling tot de voorbije jaren – de fietspaden maar 5 maal/jaar  mag vegen, nl. nu nog op 23 april, 25 juni, 24 september en begin november. Wellicht spelen besparingen hierbij een rol.

“U begrijpt dat dit onvoldoende is om de veiligheid en het fietscomfort van de fietsers te verzekeren”, zegt De Padt. Dat is ook de reden waarom hij het zich veroorloofde vragende partij te zijn, om de veegcapaciteit van de diensten te verhogen. Zuid-Oost-Vlaanderen oefent een belangrijke aantrekkingskracht uit op fietsers, maar hen door een gebrek aan regelmatig onderhoud  confronteren met verkeersonveilige situaties en andere ongemakken, zal dat niet optimaliseren.

Deel dit bericht via:
Dit bericht is geplaatst in Nieuws. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Current ye@r *