Docent hogeschool voorstander ‘smartphones in onderwijs’…

Smartphone gebruik bij studenten Persregio DenderLeerlingen sturen stiekem een sms’je onder de bank of grijnzen om een ‘Snapchat’ terwijl de leerkracht een moeilijke oefening uitlegt. Vanaf het vijfde leerjaar hebben bijna alle leerlingen een gsm. “Gebruik die dan ook in de les”, zegt Geert Callebaut, lector nieuwe media in de lerarenopleiding aan de Odisee hogeschool in Aalst. Hij geeft zeven redenen waarom scholen smartphones in de klas kunnen gebruiken.

1 De school heeft minder tablets nodig. “Laat leerlingen hun smartphone gebruiken om info op te zoeken of leerstof te verwerken. Leerlingen zonder gsm gebruiken een tablet of pc.”

2 Jongeren worden getraind in ICT-vaardigheden en mediawijsheid “Neem een smartphone serieus in de les en leerlingen leren dat ze er meer mee kunnen dan spelletjes spelen of grasduinen op Facebook. Op school leren ze media ook zinvol gebruiken: ze leren werken met Office, pdf’s maken, een route plannen of kritisch omgaan met informatie.”

3 Een smartphone is een informatiebron. “De leraar is niet langer het orakel dat alles hoort te weten. Krijg de leerkracht in de klas een vraag waar hij niet direct het antwoord op weet, dan kan hij een leerling het laten opzoeken op verschillende sites en de info vergelijken. Zo heeft die niet alleen een antwoord op de vraag, maar werkt hij ook meteen aan mediawijsheid.”

4 Je weet onmiddellijk welke leerstof je leerlingen nog niet begrepen hebben “Verwerk leerstof in een quiz met Kahoot, Socrative of Plickers. Juist en snel antwoorden levert de hoogste score op in de quiz. Leerlingen vinden competitie uitdagend, blijven gefocust en ontdekken waar ze nog moeten bijbenen. Ook de leerkracht ziet onmiddellijk welke leerstof hij best herhaalt.”

5 Verlies geen tijd met downloaden of technische problemen. “Scholen kunnen mobiele websites (zoals Kahoot en Socrative) gebruiken. Die zijn compatibel met elk apparaat. Bovendien maakt het niet uit of een leerling een Iphone, Windows phone of Android heeft.”

6 Leerlingen storen de les minder “Leraren vinden gsm’s storend, omdat ze voor afleiding zorgen. Maar twintig jaar geleden stopten we elkaar ook papiertjes toe. De jonge generatie is het zo gewoon om te multitasken: terwijl ze gamen, praten ze op Skype en versturen ze een snapchat. Multitasken kan trouwens ook in de klas, als differentiatie. Of de gsm is een leuke beloning voor wie sneller klaar is. Wat je verbiedt, is trouwens veel verleidelijker.”

7 Een ideale gelegenheid om te werken aan netiquette “Cyberpesten kan je nooit volledig uitroeien. Het is een sluipend gif. Maar dat wil niet zeggen dat de school de gsm daarom moet verbieden. Je moet leerlingen leren hoe ze hier mediawijs mee kunnen omgaan.”

Deel dit bericht via:
Dit bericht is geplaatst in Nieuws. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Current ye@r *