Buitenspeeldag… verlengd wegens succes, met modder!…

Spelende kinderen Persregio DenderOp 18 april was het de buitenspeeldag in heel Vlaanderen. Hogeschool Odisee deed ook mee en breidt daar met ‘Het lab van Floralie’, het natuureducatief centrum van de hogeschool, een vervolg aan. Op vrijdag 8 juni komen er vanaf 13.00 uur op de Campus Dirk Martens, Kwalestraat 154, te 9320 Aalst, 100 kinderen langs om te spelen in de natuur. De kinderen komen uit Aalst, Baardegem, Herdersem en Haaltert. De kinderen bouwen samen met professor Floralie en de studenten van de lerarenopleiding kampen, ze gooien met modder, gaan dieren (onder)zoeken en kunst maken in de natuur, mét de natuur.

Het lab van Floralie verwelkomt elk jaar meer dan 2000 kinderen van basisscholen uit Aalst en omgeving. In de natuurlijke omgeving van de Aalsterse campus van de hogeschool organiseren en begeleiden de medewerkers natuurtochten waarbij kinderen via ontdekkende en onderzoekende activiteiten basisinzichten over de veelzijdigheid van de natuur ontwikkelen. Het natuurcentrum wil kinderen meer leren over natuur en milieu en hen spelenderwijs de tools meegeven zodat ze op hun eigen maat zorg dragen voor de omgeving, duurzame keuzes leren maken en acties ondernemen die het milieu ten goede komen.

Uit onderzoek blijkt dat buiten spelen goed is voor kinderen. Amerikaanse kinderen van 8-14 jaar die meer dan 20 minuten per dag doorbrengen op natuurlijke plekken vertonen vijf keer zoveel matig tot intensieve lichamelijke activiteit dan kinderen die nauwelijks tijd doorbrengen op natuurlijke plekken (Almanza, Jerrett, Dunton, Seto, & Pentz, 2012).

Een natuurlijke speelomgeving stimuleert tot meer gevarieerd en creatief speelgedrag (Faber Taylor, Wiley, Kuo, & Sullivan, 1998). Met name fantasierijk, exploratief en constructief speelgedrag komen vaker voor in natuurlijke dan in niet-natuurlijke speelomgevingen (Van den Berg, et al., 2007).

Onderzoek in Noorwegen toont aan dat kinderen van 5-7 jaar flink vooruit gaan in hun motorische ontwikkeling als ze een jaar lang elke schooldag in het bos mogen spelen. Na een jaar spelen in het bos maakten de kinderen bijvoorbeeld nauwelijks meer wankelingen tijdens een balanceertest waarbij ze 30 seconden op één been moeten staan, terwijl een controlegroep die op het schoolplein bleef spelen vaker dan 3 keer wankelde (Fjørtoft, 2004). Kinderen met ADHD kunnen zich beter concentreren tijdens of na een verblijf in een natuurlijke omgeving (Faber Taylor & Kuo, 2009; Van den Berg, 2011).

Nederlandse kinderen die opgroeien in buurten met weinig groen hebben tot 6 keer zo vaak last van depressie en angststoornissen dan kinderen die opgroeien in groenrijke buurten (Maas et al., 2009; Van den Berg & De Hek, 2009).

 

Deel dit bericht via:
Dit bericht is geplaatst in Publireportage. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Current ye@r *