Bouw van een nieuwe brug aan stuw in Teralfene start in 2021…

Brug aan Dender in Denderleeuw Teralfene Persregio DenderIn het kader van de vernieuwing van verouderde sluizen en stuwen op de Dender zal in 2021-2022 de stuw Teralfene verdwijnen. De stuwen ter hoogte van Erembodegem en Denderleeuw (Kasteelstraat) zijn voldoende om de waterspiegel van de Dender te regelen, waardoor de stuw Teralfene niet langer nodig is. Daarnaast hebben de gemeente Denderleeuw, Affligem en Waterwegen en Zeekanaal nv samen het concept van een nieuwe brug, ter hoogte van de huidige stuw Teralfene, besproken. “Door het aanhoudende overstromingsgevaar in het gebied tussen Denderleeuw en Geraardsbergen heeft de Vlaamse regering besloten om verouderde sluizen en stuwen op de Dender te vernieuwen”, vertelt schepen Jan De Nul. “In onze regio bevinden er zich momenteel stuwen ter hoogte van Erembodegem, Teralfene en Denderleeuw (Kasteelstraat). Uit een studie blijkt dat deze van Erembodegem en Denderleeuw (Kasteelstraat) voldoende zijn om de waterspiegel van de Dender op ons grondgebied te regelen. De stuw Teralfene zal daarom verdwijnen, maar tegelijkertijd zal dit er ook voor zorgen dat de waterstand op ons grondgebied verbetert.”

Daarnaast heeft het gemeentebestuur samen met de gemeente Affligem en Waterwegen en Zeekanaal nv samengezeten om het concept van een nieuwe brug, ter hoogte van de huidige stuw Teralfene, te bespreken. De werken zullen plaatsvinden in de periode 2021-2022. Schepen Yves De Smet vervolgt: “Er is besloten om een brug te bouwen met één rijvak. Naast dat rijvak komt langs beide kanten een fietspad van 1,75m en een voetpad van 1,5m breed. Zo kan ook de zwakke weggebruiker in alle veiligheid gebruik maken van de brug. De bedoeling is om de paden te verbinden met de huidige fiets- en voetpadeninfrastructuur in de De Naeyerstraat en Jan Callebautstraat.”

Deel dit bericht via:
Dit bericht is geplaatst in Nieuws. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Current ye@r *