Asfaltwerken op E40 Erpe-Mere/Zwijnaarde starten vanavond…

E 40 file tussen Brussel en Gent Persregio DenderVanavond start een aannemer vanaf 22.00 uur met het plaatsen van alle signalisatie die dient aangebracht te worden, voor de heraanleg van het wegdek op de E40 tussen Erpe-Mere en Zwijnaarde. Het verkeer rijdt ’s nachts over één rijstrook en overdag over twee. Vanaf zondagmorgen start de aannemer met de heraanleg zelf. Het asfalt wordt vernieuwd op de E40 tussen Erpe-Mere en Zwijnaarde richting Gent. Alle rijstroken en de pechstrook krijgen nieuwe asfalt. Maar liefst 15 km snelweg wordt hersteld. Er wordt 24 op 24 en 7 op 7 of enkel ’s nachts gewerkt. Voor de veiligheid geldt in beide richtingen een snelheidsregime van 70 km/u. De drie rijstroken richting Gent krijgen een grondig onderhoud. Aangezien de rechter- en middenrijstrook meer belast worden met zwaar verkeer, worden ze grondiger hersteld. De rechterrijstrook wordt tot op de fundering heraangelegd in asfalt. De middenrijstrook krijgt een nieuwe onderlaag en toplaag. Van de linkerrijstrook en de pechstrook wordt de toplaag vernieuwd.

Men kiest voor de verkeersluwere zomermaanden. De heraanleg van de midden- en rechterrijstrook en de pechstrook wordt uitgevoerd tussen 9 juli en 14 augustus in twee fases met een pauze tussen. Tijdens beide fasen wordt er 24/24 en 7/7 gewerkt. Daarna zijn er nog 12 nachten in augustus voorzien voor het linkervak. Bij uitzonderlijk slecht weer kan de planning wijzigen. Het verkeer heeft steeds twee (versmalde) rijstroken in elke richting. De afritten Erpe-Mere en Wetteren liggen in de werfzone. Twee op- of afritten zullen nooit samen afgesloten zijn.

De aannemer werkt in twee fasen met een korte pauze tussen Fase 1: van vrijdag 08/07 (22.00 uur)- 17/07: werfzone van net voorbij complex Wetteren tot vlak voor de verkeers-wisselaar in Zwijnaarde. De aannemer werkt van net voorbij het op- en afrittencomplex in Wetteren tot aan de verkeerswisselaar (E40/E17) in Zwijnaarde Van 8 juli (22.00 uur) tot 10 juli plaatsen we alle signalisatie en markeringen en maken we doorsteken door de middenberm. Verkeer heeft ’s nachts één rijstrook in elke richting en overdag twee. Vanaf 10 juli ’s morgens start de aannemer met de heraanleg. De op- en afrit in Merelbeke (R4) gaan in deze fase dicht. Het verkeer rijdt om via de B402 (Pegoudlaan aan Flanders Expo) en de R4. Pauze van 18 juli (voor ochtendspits) tot 29 juli (22.00 uur). Tijdens deze pauze werkt de aannemer niet en zijn alle rijstroken van de E40 open voor verkeer.

Fase 2: van vrijdag 29 juli (22.00 uur) tot 14 augustus Werfzone van Vlekkem (Erpe-Mere) tot net voorbij complex Wetteren. De op- en afrit Wetteren gaan in deze fase dicht.Verkeer dat de E40 wil oprijden, rijdt om via de N42, de N9 en de R4. Verkeer dat de E40 wil afrijden, rijdt om via de E40, de R4 (Merelbeke) en de N9. Een alternatief is om de E40 in Erpe-Mere te verlaten en via de N46 en de N9 richting Wetteren te rijden. Ook de parking in Wetteren zal gedurende een korte periode afgesloten zijn.

Fase 3: 12 nachten in augustus. In de laatste fase krijgt de linkerrijstrook een nieuwe toplaag. Deze werken voert de aannemer ’s nachts uit. Op de E40 richting Gent is er slechts één rijstrook open. Overdag ondervindt het verkeer geen hinder. Veiligheid en minder hinder. Voor de veiligheid van de wegarbeiders en de weggebruikers geldt een snelheidsregime van 70 km/u ter hoogte van de werfzone. De federale wegpolitie zal snelheidscontroles uitvoeren. Om de hinder voor het woon-werk-verkeer zo veel mogelijk te beperken, werkt de aannemer in juli en augustus, 7 op 7 en 24 op 24. Voor de aanleg van de linkerrijstrook, werken we enkel ’s nachts. Zo kan bijna 15 km snelweg snel en met de minst mogelijke hinder hersteld worden.

Om kopstaartaanrijdingen te vermijden, is er een filedetectiesysteem. Dat waarschuwt bestuurders hoe ver ze van de file/werf verwijderd zijn.

 

Deel dit bericht via:
Dit bericht is geplaatst in Nieuws. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Current ye@r *