Aalsterse handelaars en horeca gaan digitaal…

Zara winkel in Nieuwstraat Aalst Persregio DenderE-commerce is vandaag niet meer weg te denken. Voor heel wat lokale handelaars en horecazaken lijkt het een ‘ver-van-mijn-bed’-show. Stad Aalst organiseert op woensdag 18 oktober het inspiratie-evenement ‘Rock & Scroll’ om handelaars en horeca te laten kennismaken met de digitale mogelijkheden voor hun zaak. De stad wist inspirerende sprekers van eigen kweek te strikken. Grote ondernemingen zijn heel actief online en hebben meestal een uitgebreide webshop. Lokale handelaars beschouwen online shops vaak als een bedreiging. Nochtans kan online marketing een grote meerwaarde betekenen voor hun zaak. Tijdens de inspiratie-avond Rock & Scroll komen 160 Aalsterse handelaars en horecazaken te weten hoe ze de digitale beleving van hun zaak kunnen uitbouwen. Ze krijgen concrete tips waarmee ze direct aan de slag kunnen.

Topact van de avond is het Aalsterse bedrijf Appiness. Met hun applicatie Spott veroveren ze stilaan de digitale reclamewereld. Ben jij een van de trouwe kijkers van Familie of The Voice Van Vlaanderen en vraag je je dikwijls af waar je de kledij van Emma of Natalia kan kopen? Dankzij Spott kan je de items die je ziet in een tv-programma onmiddellijk bestellen in een webwinkel. In primeur lanceren ze tijdens Rock & Scroll een uitbreiding op Spott. Voortaan zullen klanten niet enkel naar webwinkels worden geleid, maar kunnen ook fysieke winkels hun plaatsje veroveren op de applicatie. Een win-winsituatie, voor zowel klant als zelfstandige. Klanten worden aangespoord om in een winkel hun producten aan te kopen, waar ze kunnen genieten van een persoonlijke uitleg en service.

Wat kan een lokale webwinkel meer te bieden hebben dan grote namen als Zalando en bol.com? Tina Daem vertelt hoe ze haar kinderschoenen- en kledijwinkel Anna Pops een digitaal luik geeft met een succesvolle webshop. Ze geeft uitleg over welke problemen ze overwon en welke praktische zaken bij digitaal ondernemen komen kijken. Een bezoek aan kleding- en interieurzaak Pastoor of koffiehuis Philimonius in de Louis D’Haeseleerstraat is altijd een unieke beleving. Francis Meersseman en Jo De Bruyne trekken die beleving ook door op sociale media. Met sfeervolle foto’s en filmpjes, flitsende promo’s en exclusieve events bouwen ze een sterk merk uit op Facebook, Instagram en Tripadvisor. Ze geven handige tips en wijzen op mogelijke valkuilen.

Ook grote spelers op de markt zoals Belfius, Telenet Business, Joyn, Bpost, Unizo en Hogeschool Gent staan de deelnemers bij met advies om hen te begeleiden in de digitale ondernemerstoekomst. Niemand minder dan Geert Van Mol, Chief Digital Officer van Belfius, komt spreken. Ook Telenet Business levert een expert aan uit hun programma ‘De Digitale Versnelling’. Dit inspiratie-event voor handelaars en horeca vindt niet toevallig plaats in De Gendarmerie. Stad en OCMW Aalst willen de voormalige rijkswachtkazerne in de Denderstraat doen uitgroeien tot een broedplaats voor Aalsters talent. In afwachting van de definitieve herinvulling van de site wil De Gendarmerie Aalstenaars al laten kennismaken met deze plek. Er is ruimte voor pop-ups en tijdelijke projecten. Het Rock & Scroll-evenementen is een organisatie van de Stad Aalst in kader van het ‘bAsta’- project. Dit project werd mogelijk gemaakt door steun van het Europees fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO), Vlaio en de Provincie Oost-Vlaanderen.

Deel dit bericht via:
Dit bericht is geplaatst in Economie. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Current ye@r *